انسان ها موجودات جالبی هستند؛ اونا با خیلی از چیزهایی که می بینند و تجربه می کنند، هم ذات پنداری می کنند. در کودکی فکر میکردیم که اسباب بازیهای ما جون دارند دیدن کارتونها شاید حس درونی شما رو تحریک کرده باشه و به جای اینکه به تقلید از حرکات اون کارتون بپردازید خواستید خودتون یه انیمیشن بسازید.
هنر طراحی تصاویر، خطوط، نمودارها با استفاده از کامپیوتر و به وسیله برنامه نویسی را گرافیک کامپیوتری می گویند. پیکسل کوچکترین تصویر گرافیکی یا واحد نمایش تصویر در یک صفحه نمایش است. می توان پیکسل را بنیادی ترین ذره در طراحی دانست. به طور کلی گرافیک کامپیوتری به دو دسته گرافیک کامپیوتری تعاملی و گرافیک کامپیوتری غیر تعاملی تقسیم میشود.
منظور از گرافیک رایانه ای تعاملی، ارتباط دو طرفه بین کاربر و کامپیوتر است. این بدان معناست که کاربر با استفاده از ورودی می تواند تصویر گرافیکی شما را تغییر دهد. بگذارید یک مثال ساده بزنم تا کامل متوجه شوید. همه افراد حداقل یه دفعه بازی فوتبال در کامپیوتر یا دستگاه های بازی را انجام دادید. شما با استفاده از دسته بازی (ورودی) می توانید بازیکن ها (عناصر گرافیکی) را حرکت بدهید. بدین صورت کامپیوتر یا دستگاه بازی سیگنال هایی را از ورودی دریافت می کند و عنصر گرافیکی را طبق خواسته کاربر بلادرنگ تغییر می دهد. کاربر شما می تواند به وسیله ی مجموعه دستور هایی را که برای اجرا در اختیار داشته و هر کدام یک واکنش نسبت به عناصر گرافیکی نشان می دهد، با کامپیوتر ارتباط بر قرار کند.
این نوع گرافیک تعاملی حتی می تواند روی زندگی ما هم به روش های غیر مستقیم تاثیر بگذارد، می پرسید چگونه؟ بگذارید برای این موضوع هم یک مثال بزنم؛ با گرافیک کامپیوتری تعاملی شما می توانید به یک خلبان نحوه کنترل هواپیمایی که صد ها نفر سوار آن هستند را آموزش بدهید.
اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم باید یک شبیه ساز پرواز بسازید که به خلبان کمک کند که پرواز را نه در دنیای واقعی بلکه در محیطی مجازی یاد بگیرد. او باید در واقع تمام امکانات واقعی یک هواپیما را به صورت مجازی بشناسد و در حین آموزش آسیب نبیند و برای مثال وقتی سقوط کرد اتفاق بدی نیفتد. در سراسر دنیا شبیه ساز پرواز از اهمیت زیادی یرخوردار است. این شبیه ساز هم امنیت کافی دارد و هم باعث نمی شود که شما هزینه اضافی بابت سوخت یا تعمیرات بدهید. حالا متوجه شدید که چقدر گرافیک کامپیوتری تعاملی مهم است.
در این نوع گرافیک رایانه ای کاربر هیچ گونه دخالتی در کارکرد عناصر گرافیکی ندارد. محصول شما به صورت خطی از دستورهایی که سازنده به آن می دهد تبعیت می کند. به این نوع گرافیک رایانه ای غیر تعاملی یا گرافیک رایانه ای غیر فعال نیز گفته میشود. مانند: محافظهای انیمیشنی صفحه نمایش یا کلیپهای کارتونی و…
پیشرفتهای که در علوم مهندسی برق، الکترونیک و همچنین توسعههایی که در تلویزیون ها به وجود آمده بود باعث پیشرفت گرافیک کامپیوتری شده است. اغلب این پیشرفتها و توسعهها به اوایل قرن بیست میلادی برمیگردد. هنر توسط برادران لومیر وارد تصویر شد. آنها در سال ۱۸۹۵ از نمایشگرها برای ساخت جلوههای ویژه در فیلم ها استفاده کردند. مشکل این نمایشگرها این بود که محدویتهای فراوانی داشتند و کار با آنها برای هر کسی امکان پذیر نبود. بعد از اختراع اولین لامپ اشعه کاتدی که به عنوان لامپ براون شناخته می شد. نمایشگرهای اسیلوسکوپ و پنلهای کنترل نظامی در سال ۱۸۹۷ میلادی ساخته شدند.
این نمایشگرها اولین نمایشگرهای دو بعدی الکتریکی بودند. آنها قابلیت برنامهریزی و پاسخ دهی به ورودی که کاربر وارد می کرد را داشتند. با این وجود تا دهه ۱۹۵۰ گرافیک رایانهای، یک رشته شناخته شده نبود. پس از جنگ جهانی دوم، با انجام تحقیقات دانشگاهی و آزمایشگاهی بر روی کامپیوترهای پیشرفته و با توسعه فنآوری هایی همچون رادار، هواپیماهای پیشرفته، و پرتاب موشک در زمان جنگ توسط ارتش ایالات متحده، به شکل یک رشته تحصیلی ظاهر شد. برای پردازش اطلاعات چنین پروژههایی نیاز به نمایشگرهای جدید بود. این امر باعث شد که گرافیک رایانه ای گسترش پیدا کند.
منظور از گرافیک کامپیوتری دو بعدی، به وجود آوردن تصاویر دیجیتالی توسط کامپیوتر با استفاده از مسیرهای ویژه است. گرافیک رایانه ای دو بعدی معمولا در برنامههایی که بر پایه فن آوریهای معمول چاپ و ترسیم، از جمله تایپوگرافی استفاده میشود. تصویر دو بعدی در این برنامه ها فقط یک شیء در دنیای حقیقی نیست، در حقیقت یک محصول مصنوعی مستقل دارای بار معنایی است؛ مدلهای دو بعدی نسبت به گرافیک رایانهای روی تصویر فراهم میسازند.
گستره وسیعی از علم دیجیتال به نام طرح پیکسلی است. این مورد با استفاده از برنامه های گرافیکی رستر که قابلیت ویرایش تصویر در سطح پیکسلی را دارند، ساخته میشود. گرافیک اکثر رایانه های قدیمی (یا محدود در در زمینه گرافیکی)، بازیهای رایانه ای، بازی هایی که در ماشین حساب های نموداری وجود دارند و بسیاری از بازیهای موبایل ها، اغلب دارای طرح پیکسلی هستند.
یک تصویر یا انیمیشن دو بعدی را عنصر گرافیکی می گویند. این تصویر در یک صحنه بزرگتر گنجانده شده است. عناصر گرافیکی نخست تنها شامل اشیای گرافیکی بودند که به طور جداگانه از نگاشت بیتی (bitmap) حافظه ویدویی به کار گرفته میشدند، اما درحال حاضر شامل روشهای مختلف همپوشانی گرافیکی میشوند.
در حقیقت عنصر گرافیکی، راهی برای یکپارچه کردن نگاشتهای بیتی غیر مرتبط و به تصویر کشیدن آنها به صورت بخشی از یک نگاشت بیتی عادی بر روی صفحه بود، مانند ساخت یک کاراکتر انیمیشنی که میتواند روی صفحه، بدون تغییر اطلاعات کلی صفحه، حرکت کند.
این عنصرها میتوانند توسط مدارهای الکترونیکی یا نرم افزارها درست شوند. سختافزار گرافیکی که در این مدارهای الکترونیکی استفاده میشود، به نوعی از سخت افزار اتلاق میشود که برای قرار دادن اجزای گرفیکی در صفحه اولیه از کانالهایی که دسترسی مستقیم به حافظه (DMA) دارند استفاده میکنند. این کانالها دو منبع ویدئویی مختلف را روی هم میگذارند. نرم افزار از طریق رندرینگ تخصصی، این اعمال را شبیهسازی میکند.
نوشته شده توسط:نسیم یوسفی
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه میدهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.
حتما تا کنون بارها به این فکر کردهاید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کردهاید که چرا همه کارتها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟