@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

تاریخچه چاپ سه بعدی

1401/05/18 در ساعت 15:00:00

اولین فناوری چاپ سه‌بعدی در سال ۱۹۸۰ میلادی دیده شد. دکتر کودامای ژاپنی برای اولین بار این فناوری را به نام خود ثبت کرد. در آن زمان این فناوری نمونه‌سازی فوری گفته می‌شد، این نام‌گذاری به این علت بود که این فناوری در واقع برای ساخت با سرعت وبا هزینه کم نمونهٔ اولیه برای یک تولید انبوه طراحی شده بود.

تاریخچه چاپ سه بعدی

«چالز چاک هال» ( Chuck Hull) در سال ۱۹۸۶ میلادی دستگاه استریولیتوگرافی را به نام خود ثبت کرد. البته هال دستگاه خود را در سال ۱۹۸۳ اختراع کرده بود (هال بعدها گفت که اختراعش از تلاش برای حل یک مشکل شروع شد: اولین بار در سال 1983 ایدۀ چاپ قطعات سه بعدی به ذهن چاک هال خطور کرد، او در شرکتی که حوزه صنعت مبلمان بود کار میکرد که برای سخت کردن پوشش روی میزها از نور UV استفاده می کردند. او در طول کار مجبور بود نمونه‌های پلاستیکی را از طریق نوعی قالب‌گیری تولید کند که خودش آن را «فرایندی واقعاً خسته کننده» توصیف میکرد. او با در نظر گرفتن زمان و تلاش لازم برای این کار، به دنبال راهی بود که روند کاری خود را ساده‌ تر و سریع تر کند) چاک هال بعد از ثبت اختراع در حال تأسیس و جذب سرمایه گذار برای شرکت 3D Systems بود که در آن زمان به نام RP Systems شناخته می‌شد و هم‌اکنون نیز یکی از بزرگترین فعالان حوزهٔ چاپ سه‌بعدی است. در آنجا بود که اولین نمونهٔ این دستگاه را با نام SLA-1 ساخت و در سال ۱۹۸۷ میلادی آن را معرفی کرد و در سال ۱۹۸۸ به اولین تست موفق دست پیدا کرد.


در همان زمان‌ها کارل دکارد که در دانشگاه تگزاس مشغول بود در سال ۱۹۸۷ فرایند نمونه‌سازی فوری با پخت لیزری قابل انتخاب را با نام خود پر کرد. این ثبت اختراع در سال ۱۹۸۹ میلادی صادر شد و بعد از آن مجوزش به DTM Inc. داده شد و بعدها توسط 3D Systems خریداری شد.

در همان سال ۱۹۸۹ میلادی اسکات کرامپ، یکی از مؤسسان Stratasys Inc، ثبت اختراع دستگاه مدل‌سازی لایه‌های مذاب را اعلام کرد و آن را به کمپانی اختصاص داد. البته این فناوری هم‌اکنون به‌صورت مدل متن‌باز رِپ‌رَپ (RepRap) بسیار فعال است.

اصطلاح «چاپ سه‌بعدی» (اختصاراً 3DP) نخست به فرایند ویژه‌ای تخصیص یافت که توسط دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی در سال ۱۹۹۳ (۱۳۷۲ش) ثبت اختراع شد و سپس طی قراردادهایی اجازهٔ (لیسانس) آن به کارخانه‌داران زیادی واگذار شد. امروزه این اصطلاح به‌مثابهٔ یک عنوان عام برای شماری از فرایندهای مرتبط نیز استفاده می‌شود.

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در تاریخ حوزهٔ چاپ سه‌بعدی بود که هم‌اکنون این فناوری را به مکانی که هست رسانیده. به‌غیر از موارد بالا اتفاقات دیگری نیز در این حوزه رخ داده‌است، مانند ساخت اولین چاپگر رومیزی، اولین چاپگر ارزان‌قیمت و …


چاپخانه طلوع

نوشته شده توسط:نسیم یوسفی

بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

1402/03/16 در ساعت 13:18:44

به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

نظر جدید
0%