@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

مراحل چاپ کتاب

1401/05/08 در ساعت 16:00:00

بسیاری از افراد علاقمند هستند به اینکه نامی از خود بر روی یک کتاب داشته باشند. گاهی اوقات این کتاب محتوای بسیار ارزشمندی دارد و توسط مردم و یا اگر کتابی علمی باشد توسط اهالی علم و دانشگاهیان مورد استقبال قرار می گیرد.

مراحل چاپ کتاب

گاهی اوقات نیز هدف نویسنده یا مترجم کتاب از چاپ عرضه آن به تعداد محدود و برای یک هدف خاص است. در هر دو صورت، چاپ کتاب مراحلی دارد که گاهی اوقات برای یک نویسنده پیچیده و مبهم است اما برای موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند و روزانه کتاب‌هایی را به چاپ می رسانند بسیار ساده هست. 

مرحله اول: آماده سازی محتوای کتاب

در این مرحله نویسنده یا مترجم باید محتوای کتاب را آماده کند. این محتوا می‌تواند شامل شعر، داستان، دست‌نوشته، خاطرات و یا یک کتاب علمی باشد. همچنین کتاب مورد نظر می‌تواند به صورت تالیف یا ترجمه باشد. در هر صورت نویسنده باید محتوای کتاب را به صورت دست‌نوشته یا تایپ شده به ناشر تحویل دهد.


مرحله دوم: آماده سازی اولیه کتاب

در این مرحله کارهایی مانند بررسی غلط‌ های املایی و نگارشی، تایپ، صفحه‌ آرایی و ویراستاری انجام می‌شود. فایل کامل کتاب باید در این مرحله آماده شود و این فایل باید تا حد امکان کامل و بدون ایرادات علمی و نگارشی باشد.


مرحله سوم: دریافت شابک (ISBN)

شابک مخفف عبارت شماره استاندارد بین المللی کتاب یا به انگلیسی International Standard Book Number است. شابک یک کد ۱۰ الی ۱۳ رقمی است که به هرکتاب منسوب می‌شود. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمی‌کند. همچنین از سال ۲۰۰۷ به بعد شابک از ۱۰ رقم به ۱۳ رقم افزایش یافته تا بتوان کتاب‌های بیشتری را چاپ نمود. در ایران دریافت شابک از خانه کتاب انجام می‌گیرد. به این صورت که ناشر شابک‌هایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت می‌دهد و سپس فرم مربوطه را پر کرده و به خانه کتاب ارسال می‌کند.


مرحله چهارم: دریافت فیپا

فیپا که مخفف فهرست نويسي پيش از انتشار است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئول مستقيم صدور فيپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال می‌شود که شامل شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی است. تحویل فیپا یک هفته الی ۱۰ روز زمان می‌برد.


مرحله پنجم: دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌شود. به طور معمول مجوز وزارت ارشاد یک هفته الی ۴ ماه بعد از تحویل کتاب صادر می‌شود که بستگی به موضوع کتاب دارد. کتاب‌های علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان بررسی می‌شوند اما کتاب‌های شعر یا با موضوعات حساس ممکن است چند ماه پس از ارسال مجوز را دریافت نمایند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد.


مرحله ششم: چاپ و صحافی

بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال می‌شود. برای کتاب‌هایی که دارای تیراژ بالای ۱۰۰۰ جلد هستند معمولاً از چاپ افست استفاده می‌شود و برای کتاب‌های زیر ۱۰۰۰ نسخه معمولاً چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انحام می‌گیرد.


مرحله هفتم: ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام وصول

پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید ۳ نسخه از آن به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام رسیده است.



با سایت www.topt.ir مجموعه طراحی و چاپ طلوع همراه باشید تا اطلاعات کافی برای حوزه چاپ را دریافت کنید.

اطلاعات،انتقادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چاپخانه طلوع

نوشته شده توسط:نسیم یوسفی


بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

1402/03/16 در ساعت 13:18:44

به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

نظر جدید
0%