ناظر چاپ مسئول انجام صحیح مراحل مختلف چاپ برای داشتن بالاترین کیفیت است. به این دلیل که چاپ انواع گوناگونی دارد و هر نوع از آن نیز مراحل مختلفی دارد، پس نمی توان برای همه ناظران چاپ یک دستور ثابت در نظر گرفت.
چاپ مجموعه ای از کارهای معین و متفاوت از یکدیگر است که براي انجام دادن آن به تخصص های مختلف نیاز است. بنابراین چاپ یک فرآیند است که چندین مرحله کاری دارد. برای به انجام رساندن بهتر هر مرحله از يك فرآيند، نظارت مستمر، امری مهم و اساسي است؛ از این رو در هر سفارش چاپی حضور یک فرد به عنوان ناظر چاپ ضروری است.
ناظر چاپ، مسئول انجام درست مراحل مختلف چاپ، برای دستیابی به بیشترین حد کیفیت است. از آنجايي که چاپ انواع گوناگونی دارد و هر نوع از آن نيز مراحل مختلفی دارد، پس نمی توان براي همه ناظران چاپ، یک دستور ثابت در نظر گرفت. به همین دلیل هر یک از انواع چاپ، نيازمند نظارت خاص خود است و ناظر ويژه اي دارد. برای نمونه ناظر چاپ سیلک اسکرین با ناظر چاپ افست و ناظر چاپ فلکسو متفاوت است.
اما به دليل کاربرد گسترده چاپ افست در صنعت نشر کتاب و روزنامه و ارتباط تنگاتنگ طراحان گرافیک و عکاسان با آن، آگاهي از وظايف ناظر چاپ افست اهمیت بیشتری دارد.
ممکن است چنین تصور شود که کار ناظر چاپ، از هنگام چاپ و در چاپخانه آغاز مي شود، اما چنین نیست؛ کار نظارت بر چاپ از زمان طراحی و خرید مواد محصول چاپی، آغاز و تا زمان تحویل محصول چاپی به انبار و یا مراکز پخش و حتي فروش آن ادامه می یابد. زیرا کیفیت چاپ و محصول چاپی علاوه بر وابستگی به فرايند چاپ، به مواد به کار گرفته شده و چگونگی جابه جایی محصولات تولید شده نیز وابسته است.
یکی از مهمترين مسائلي که ناظر چاپ افست بر آنها نظارت دارد، كفيت مواد مصرفي چاپ شامل (مركب، كاغذ، مقوا، پلاستیک و …) و ويژگي هاي مربوط به آنهاست.
اپراتور پس از بستن پلیت ها در جای خودشان در دستگاه چاپ و قراردادن سطح چاپ شونده در منبع تغذیه ماشین، شروع به گرفتن نمونه و تنظیم ماشین چاپ می کند.
پس از آنکه کار تنطیم تمام شد، اپراتور از شما می خواهد کار را مورد ارزیابی قراردهید و اگر منطبق با کیفیت مورد نظرتان هست، کار چاپ انجام شود. در اینجا ارزیابی شما باید بر اساس اندازه گیری عناصر رویت فرم چاپی در شرایط نور استاندارد باشد.
پس در پایان می توان گفت که وظایف ناظر چاپ به شرح زیر است
• نظارت بر مرحله تهیه کاغذ و مقوا
• نظارت بر مرحله فرم بندی و تهیه زینک
• چک کردن رنگ ها قبل از چاپ
• چک کردن خط تا بروشور و کاتالوگ
• چک کردن شماره صفحات کاتالوگ و گرفتن تاییدیه مشتری از ماکت تولیدی کاتالوگ
• چک کردن رنگ ها در نرم افزارهای طراحی مانند فتوشاپ و کورل و ایلیستریتور
• شناخت مواردی مانند ترام یا اورپرینت یا زاویه های ترام و درصد ترام
• شناخت انواع کاغذ ها
• چک کردن رنگ ها و روی هم خوردگی ها در موقع چاپ کاتالوگ یا چاپ بروشور یا دیگر اقلام چاپی
• شناخت انواع پوشش ها
• نظارت و شناخت بر صحافی اقلام چاپی
• چک کردن بسته بندی اقلام چاپی
• تحویل کار به مشتریان
در مجموعه طراحی و چاپ طلوع محصولات چاپی تان را با بالاترین کیفیت دریافت کنید
نوشته شده توسط:نسیم یوسفی
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه میدهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.
حتما تا کنون بارها به این فکر کردهاید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کردهاید که چرا همه کارتها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟