@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

انواع مرکب چاپ

1401/04/25 در ساعت 16:00:00

مرکب چاپ مخلوطی از رنگدانه ها است که درون یک حلال یا محلولی از یک جوهر قرار گرفته و به صورت ماده ای سیال، خمیر و یا پودر روی سطوح مختلف اعمال شده و خشک می شود. این ماده از پیگمنت، رزین، حلال و مواد افزودنی تشکیل شده و در صنعت چاپ کاربرد فراوانی دارد.

انواع مرکب چاپ

مرکب چاپ را بر اساس ترکیب، بافت، کاربرد و نوع روش خشک کردن به مرکب روغنی یا خمیری، حلال، مایع یا مرکب اتیلنی و مرکب مخصوص تقسیم می کنند.


انواع مرکب چاپ کدام است؟

مرکب چاپ‌ افست – لیتوگرافی

این نوع مرکب را برای چاپ روی سطوح صاف و بدون برآمدگی و یا فرو رفتگی استفاده می شود. در این نوع مرکب چاپی، مواد شیمیایی و دارویی نقش اصلی را ایفا می‌کنند.این مرکب غلظت بالایی را در رنگدانه ها دارد . هرچه قدر که میزان چسبندگی مرکب بیشتر باشد، مقاومت بیشتری نسبت به تقسیم شدن توسط نورد ها دارد. مرکب‌ چاپ افست، مرکب خمیری نیز نامیده می شود.


مرکب چاپ‌ لترپرس (Letterpress Inks)

این نوع مرکب برای چاپ روی سطوح برجسته هستند و معمولا میزان چسبندگی آنها متعادل هست.

این مرکب‌ بیشتر شامل رنگدانه ها، ذرات خشک ‌کن، رزین‌ها و ترکیبات گوناگون حل شده در حلال روغنی هستند که به شکل خمیر دیده می شوند.

مرکب‌های لترپرسی انواع مختلفی دارند که عبارتند از: مرکب چاپ روزنامه، مرکب گرمکن و مرکب نمگیر. مرکب چاپ روزنامه با جذب و نفوذ خشک می‌شود. مرکب گرمکن (Heat-Set) با تبخیر خشک می‌شود. مرکب‌ Moisture-Se نیز در اثر ته نشینی خشک می‌شود.

در چاپخانه‌ها بیشتر مرکب‌های لترپرس که با اکسیداسیون خشک می‌شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

مرکب چاپ‌ لترست (Letterset Inks)

در این نوع مرکب محدودیت رنگدانه به دلیل پیشگیری از پخش  شدن در مقابل محلول رطوبت زنی وجود ندارد، زیرا لترست به مکانیسم رطوبت زنی نیاز ندارد. از هر نوع رنگدانه‌ای که برای مرکب لترپرس استفاده می شود می توان برای مرکب لترست نیز استفاده کرد.
مرکب‌های لترست قوی ‌تر از مرکب‌های لترپرس هستند اما قدرت مرکب‌های متداول افست را ندارند.



مرکب چاپ‌ گراور (Gravure Inks)

مرکب‌های گراور، مرکب‌هایی هستن که به سرعت خشک می شوند. این نوع از مرکب باید غلظت و ویسکوزیته کافی برای عبور از درون حفره‌های حکاکی شده در سیلندر یا لوحه (زینک) را داشته باشد.

مرکب‌ گراور به‌ طورکلی با تبخیر حلال داخل مرکب، با استفاده یا بدون استفاده از حرارت خشک می‌شود. این مرکب‌ عاری از ذرات سختی است که می توانند در سیلندر یا زینک خراش ایجاد کنند.

حلال‌های مورد استفاده در مرکب گراور بستگی به زیر لایه حامل آن دارند. این نوع از مرکب اگر به درستی نگهداری نشوند سبب آتش سوزی می شوند.


مرکب چاپ‌ فلکسو گرافی (Flexography Inks)

اغلب از مرکب‌ چاپ فلکسو (Flexo Inks) برای چاپ روی هر سطحی، از کفپوش و کاغذ دیواری گرفته تا سلفون و ورقه‌های نازک پلاستیکی گوناگون، فویل‌های فلزی و … استفاده می‌شود. از آنجایی که این نوع مرکب حالت مایع دارد اغلب به آن مرکب مایع نیز می گویند.

مرکب‌های فلکسو شامل حلال، رنگ‌دانه‌ها و جوهرهای حل‌شدنی است. این نوع مرکب بر پایه آب یا الکل است. مرکب‌ها بر پایه الکل متداول‌ تر هستند و به‌ وسیله تبخیر خشک می‌شوند. مرکب‌های بر پایه آب، هزینه‌ کمتری داشته و به‌ وسیله تبخیر و یا جذب خشک می‌شوند.

مرکب‌ چاپ اسکرین (Screen Printing Inks)

این نوع مرکب‌ها اغلب از نوع روغن‌های خشک‌شونده هستند. این مرکب‌ها غلظت رنگی بالایی داشته و در هر رنگی ساخته می‌شوند. این مرکب از ویسکوزیته متوسطی برخوردار است. یعنی حالت خمیری آن بین مرکب‌های فلکسو و لیتوگرافی یا لترپرس است.

مرکب‌ چاپ بدون حلال

مرکب بدون حلال یا مرکب کاتالیتیک (Catalytic Inks) برای کاهش آلودگی هوا از روی مرکب تولید شد. در این نوع مرکب دو مایع پلیمر مانند ملامین (Melamine) و فرمالدیید (formaldehyde) وجود دارد که اتصال سراسری جامدی در حضور یک اسید تشکیل می‌دهد و برای چاپ وب مورد استفاده قرار می گیرد.



مرکب‌ چاپ یو وی (UV Inks)

از این نوع مرکب برای کاهش انتشار مواد شیمایی در محیط  و در نتیجه کاهش آلودگی محیط‌ زیست استفاده می شود. مرکب یو وی فقط در اثر تابش نور ماوراءبنفش خشک  می‌شود. به این ترتیب حلالی را در محیط منتشر نکرده و زیانی برای چاپچی ندارد.


و در پایان آنچه که گفتنی است این است که با مجموعه طراحی و چاپ طلوع بهترین کیفیت از چاپ را مشاهده خواهید کرد...

چاپخانه طلوع

نوشته شده توسط نسیم یوسفی


بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

1402/03/16 در ساعت 13:18:44

به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

نظر جدید
0%