@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

انواع کاغذ و مقوا

1401/04/22 در ساعت 16:00:00

کاغذ و مقوا جز پرمصرف ترین مواد در بسته بندی صنایع هستند. ویژگی بارز آنها مقاومت بالا، در حالیکه قیمت مناسب است و همچنین با محیط زیست بسیار سازگار هستند که این نقاط قوت باعث می شود که آنها به محصولاتی جذاب و پرطرفدار تبدیل شوند

انواع کاغذ و مقوا

در ایران فعالیت کاغذسازی مربوط به سال 1313 هجری شمسی است. این صنعت از کرج و با تاسیس کارخانه مقوا سازی آغاز شد. کارخانه‌ای که با استفاده از کاغذ باطله، مقوا تولید می‌کرد. در ایرانِ امروز هم این فعالیت به شکلی مدرن و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز در جریان است.

امروزه تولید کنندگان به دلیل مقرون به صرفه بودن و انعطاف پذیری و محافظت و به دلایل زیست محیطی بسته بندی های کاغذی و مقوایی را به سایر موارد ترجیح می دهند.

برای استفاده از کاغذ و مقوا در بسته بندی محصول باید به موارد زیادی توجه کرد از جمله این موارد ابعاد و وزن محصول،نوع محصول،میزان استحکام مورد نیاز برای بسته بندی،نوع چاپ و ...که در نهایت بسته بندی مدنظر تولید کننده را داشته باشیم.

 


انواع کاغذ و مقوا

کاغذ تحریر (writing and printing paper)

این نوع کاغذ که همگی ما با آن سروکار دارید، در جهان به دو صورت اندود نشده (uncoated) و اندود شده (coated) تولید می‌شود. البته تنها نوع اندود نشده‌ی کاغذ تحریر در ایران عرضه می‌شود. این کاغذ معمولا در چاپ کتاب، مجله، سررسید و ست اداری (پاکت، سربرگ، برگ یادداشت) مورداستفاده قرار می‌گیرد. گرماژهای متفاوتی از کاغذ تحریر ( 70تا120 گرم) در بازار یافت می‌شود اما انواع 70 و 80 گرمی‌اش کاربرد بیشتری دارند.


کاغذ تحریر رنگی یا الوان

گرماژهای متفاوتی از این نوع کاغذ تحریر موجود است (60 تا 80 گرم). کاغذ تحریر الوانِ گرماژ پایین در تولید نسخه‌های دوم و سوم فاکتور و انواع گرماژ بالای آن در تولید کاغذ کادو مصرف می‌شود.


کاغذ خود کپی (Carbonless)

کاغذ کاربن لس درواقع همان کاغذ تحریر سفید یا الوان است که در گرماژ پایین تولید می‌شود. کاغذهای کاربن لِس دارای یک پوشش شیمیایی هستند که به‌عنوان کاربن عمل می‌کند و بانام مخفف NCR نیز شناخته می‌شوند.

کاغذ و مقوای گلاسه (coated paper)

گلاسه مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع کاغذ به شمار می‌آید. کاغذی با سطح صاف و هموار که از استحکام بالایی برخوردار است. در خمیرکاغذ گلاسه از نشاسته (برای ایجاد سطح صیقلی و جذب یکنواخت جوهر) و پلاستیک (برای ضد آب شدن) استفاده می‌شود. کاغذ گلاسه در گرماژهای متفاوتی (90-300 گرم) تولید می‌شود. هرچه  میزان گرماژ بالاتر باشد کیفیت چاپ بهبود پیدا می‌کند. کاغذ و مقوای گلاسه در دو نوع براق و مات و به شکل یکرو و دورو در بازار عرضه می‌شود. از این نوع کاغذ برای چاپ آثار نفیس، جلد مجله، کارت ویزیت و ... استفاده می‌شود.


مقوای پشت طوسی و پشت سفید

برای تولید مقوای پشت طوسی (دوبلکس)، دولایه ورق مقوایی را به کمک یک‌لایه‌ی مرطوب به هم می‌چسبانند. این نوع مقوا بازیافتی محسوب می‌شوند و به دلیل داشتن قابلیت چاپ بالا، در صنایع مختلف در تولید انواع جعبه‌ها ازجمله جعبه کفش، پودر شوینده، خمیردندان، شیرینی، دستمال‌کاغذی، کبریت و ... کاربرد دارند. گرماژهای متفاوتی از مقواهای پشت طوسی و پشت سفید در بازار موجود است (200-350 گرم) اما انواع 220 تا 250 گرمی‌اش مصرف بیشتری دارد.


کاغذ و مقوای کرافت

این کاغذها از سولفات خمیر پالپ و در رنگ‌های قهوه‌ای و سفید تولید می‌شود. کاغذهایی بسیار بادوام که تنوع بسیاری دارد. در این میان کاغذهای کرافت سفید نشده در صنعت بسته‌بندی کاربرد دارد و از کاغذهای کرافت سفید شده برای تولید کاغذهایی استفاده می‌شود که پیوستگی بافتشان قوی است. گرماژ این نوع کاغذها متفاوت است و از آن‌ها در تولید ورق کارتن، پاکت سیمان، پوستر و کیف‌دستی‌های کاغذی استفاده می‌شود.

مجموعه طراحی و چاپ طلوع امیدوار است که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

چاپخانه طلوع

نوشته شده توسط:نسیم یوسفی

بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

1402/03/16 در ساعت 13:18:44

به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

نظر جدید
0%