در حقیقت کاربرد حروف سربی که گوتنبرگ آنها را اختراع کرد در این گونه از چاپ بکار گرفته می شود. هرچند که نسل ماشین های ملخی در حال انقراض است اما هنوز کارهایی را می توان با استفاده از ماشین های ملخی انجام داد. از جمله کارهای کم تیراژ همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و .. با بکارگیری ماشین چاپ ملخی و استفاده از حروف سربی، کلیشه های فلزی و قالب های برش انجام می شود.
چاپ لترپرس Letterpress چاپ ملخی كه جزء چاپ های سنتی به حساب می آیند فقط می تواند یك رنگ را بر روی كاغذ یا مقوا چاپ كند .در قدیم برای چاپ روی جعبه های شیرینی از این روش استفاده می كردند (یادتون هست!درب جعبه سفید بود و اسم،آدرس قنادی روی درب جعبه با یك رنگ مشكی یا آبی یا قرمز نوشته شده بود ).
دستگاه های چاپی ملخی مثل ماشین تحریر های قدیمی عمل می كنند .حروف سربی روی پایههایی قرار دارد ،حروف به جوهر آغشته شده و برروی كاغذ می خورند. اگر بخواهند طرحی را چاپ ملخی بزنند باید از طرح كلیشه سربی بسازند. دستگاه چاپ ملخی مدرن نیست وكیفیت پایینی نسبت به چاپ افست دارد. این دستگاه در حین كار صدای بسیار جالبی دارد.
از دستگاه ملخی برای انجام کارهای خاصی استفاده مشود که معمولا شامل خدمات پس از چاپ است .امروزه به دلیل منسوخ شدن حروف چینی برای چاپ به جای حروف در دستگاه از کلیشه سربی برای طلا کوب و یا از قالب تیغ برای نیم تیغ کردن برچسب و یا شماره زنی برای انواع اوراق استفاده می شود. و همچنین از چاپ ملخی بیشتر در چاپ هایی که قالب زنی دارد استفاده می شود.از این سو روش چاپ ملخی برای انواع کارهای پرفراژ زنی و ایجاد خط تا و یا قالب زنی و برجسته کاری نیز استفاده می شود. که همگی در تیراژ محدود(بین 1000 تا 3000)عموما صورت می گیرد.
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه میدهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.
حتما تا کنون بارها به این فکر کردهاید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کردهاید که چرا همه کارتها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟