@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

چیزهایی که باید درباره چاپ پوستر بدانید

1399/09/19 در ساعت 12:15:00

چاپ پوستر سال‌هاست که در زمرۀ فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مراکز چاپ و چاپخانه‌ها قرار دارد. پوستر نوعی قطعه کاغذ چاپی در اندازه‌های مختلف است که برای اتصال به یک دیوار یا سطحی عمودی طراحی و چاپ می‌شود و هدف آن انتقال اطلاعات خاص و جلب توجه مخاطب هدف است.

چیزهایی که باید درباره چاپ پوستر بدانید

از زمانی که صنعت چاپ به تولید انبوه چاپ رنگی در مقیاس صنعتی پرداخته است، پوسترها به عنوان جزئی از زندگی روزمره به کار گرفته شده‌اند. این اتفاق در اواسط قرن نوزدهم و با به وجود آمدن پیشرفت‌های وسیعی در صنعت چاپ رخ داد؛ از آن زمان بود که چاپ پوستر فراگیر شد و از پوسترها به شکل گسترده و برای اهداف تبلیغاتی و هنری استفاده می‌شد. با ظهور بازاریابی و تبلیغات دیجیتالی این موضوع که بازاریابی چاپی در حال منسوخ شدن است قوت گرفت، با این همه و با گذر زمان نه تنها صنعت چاپ هنوز پابرجاست، بلکه استفاده از ابزار چاپی تبلیغاتی و پوستر به عنوان یکی از پرکاربردترین کارهای چاپی تبلیغاتی روز به روز گسترش بیشتری هم پیدا کرده است. پوسترها در اندازه‌های مختلف و برای کاربردهای متنوعی طراحی و چاپ می‌شوند و آن‌ها را می‌توان در مکان‌های مختلف و با هدف انتقال پیام خاصی به افراد قرار داد. چاپ پوستر به عنوان یک ابزار تبلیغاتی منحصربه‌فرد، جذاب و هدفمند این اطمینان را می‌دهد که پیام خاصی به کمک تصاویر، طرح‌های گرافیکی و متن توسط بیش‌ترین تعداد ممکن از افراد دریافت شود. از آنجایی که پوسترها به طور معمول در اندازه‌های بزرگ چاپ می‌شوند، بنابراین باید طراحی و نوع چاپ آن‌ها دقت لازم را به کار برد. مطلب پیش رو به موضوع طراحی و چاپ پوستر پرداخته است.

 

پوسترها چه نوع محصولات چاپی هستند؟

چاپ پوستر سال‌هاست که در زمرۀ فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مراکز چاپ و چاپخانه‌ها قرار دارد. پوستر نوعی قطعه کاغذ چاپی در اندازه‌های مختلف است که برای اتصال به یک دیوار یا سطحی عمودی طراحی و چاپ می‌شود و هدف آن انتقال اطلاعات خاص و جلب توجه مخاطب هدف است. به طور معمول پوسترها هم عناصر متنی و هم گرافیکی را شامل می‌شوند، اگر چه یک پوستر ممکن است به طور کامل فقط حاوی المان‌های گرافیکی یا متنی باشد. عموماً پوسترها طوری طراحی می‌شوند که هم گیرا و هم آموزنده باشند.

 

چاپ پوستر با چه هدفی انجام می‌شود؟

برای اهداف زیادی از پوسترها استفاده می‌شود، یعنی چاپ پوستر ممکن است جنبه تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، سیاسی، علمی و اجتماعی داشته باشد. اما چیزی که بین همۀ آن‌ها مشترک است این موضوع است که همگی سعی در انتقال پیام خاصی دارند. گمان می‌رود که پوسترها یکی از اولین راه‌های تبلیغات بصری باشند که در قرن نوزدهم ظاهر شدند. اولین پوسترها سیاسی بودند اما در زمان کوتاهی افراد از ایده چاپ پوستر استقبال کردند و از آن‌ به عنوان روشی برای تبلیغ محصولات و یا سایر مقاصد دیگر استفاده کردند.

 

 

پوسترها در چند نوع چاپ می‌شوند؟

پوسترها برای مقاصد مختلفی چاپ می‌شوند و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد، در ادامه تعدادی از انواع رایج و پرکاربرد پوستر آمده است:

  • پوسترهای تبلیغاتی: این دسته از پوسترها از پرمصرف‌ترین انواع پوسترها هستند و تقریباً در همه جا وجود دارند و برای اعلام یک رویداد یا تبلیغ یک محصول جدید به کار می‌روند. این پوسترها معمولاً رنگ‌های تندی دارند و در مناطق شلوغ و پرتردد قرار می‌گیرند که در آنجا به راحتی دیده ‌شوند.
     
  • پوسترهای آموزشی: این گروه از پوسترها حاوی اطلاعاتی است که باید در زمینۀ آن‌ها به جامعۀ هدف اطلاع‌رسانی یا آموزش داده شود. موضوع اغلب این پوسترها در مورد مسائل اجتماعی است.
     
  • پوسترهای رویدادی: چاپ پوستر برای رویدادهای مختلف هنری، اجتماعی، ورزشی و … از دیرباز مرسوم بوده است.
     
  • پوسترهای سیاسی: این نوع پوسترها قبلاً برای گسترش آگاهی در مورد جنگ استفاده می‌شدند، اما در حاضر غالباً آن‌ها توسط احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی به ویژه در طول مبارزات انتخاباتی استفاده می‌شوند.
     
  • پوسترهای فیلم: این پوسترها ابزاری تبلیغاتی برای فیلم‌ها به حساب می‌آیند، که از طریق آن‌ها سعی می‌شود تا مردم را به دیدن فیلم‌ها تشویق کنند.

 

 

یک پوستر چه ساختاری دارد؟

ساختار پوسترها براساس اینکه چه کاربردی دارند با هم متفاوت است. در برخی پوسترها پیام موردنظر از طریق متن منتقل می‌شود، در برخی دیگر از تصاویر اشخاص، رویدادها و محصولات استفاده می‌کنند، اما در برخی نیز از هنر تصویرسازی برای بیان مطلب مورد نظر بهره گرفته می‌شود. ممکن است پوستری همۀ این موارد را نیز در خود داشته باشد. با این همه یک ساختار پایه متشکل از پس‌زمینه، عنوان، لوگو، تصاویر، متن، طرح‌های گرافیکی و اطلاعات ضروری برای پوسترها وجود دارد که ممکن است در هنگام طراحی و چاپ پوستر بسته به نوع آن و سلیقه و درخواست افراد تغییر پیدا می‌کند.

 

 

در طراحی و چاپ پوستر به چه مواردی باید توجه کرد؟

در زمان طراحی و چاپ پوستر با رعایت کردن چندین نکتۀ مهم می‌توان به نتیجۀ مطلوبی دست پیدا کرد.

  • اطلاعات مهم است: اطلاعات مورد نظر باید به صورت واضح و مختصر ارائه شوند. باید از درج اطلاعات زیاد پرهیز کرد، چرا که ممکن است باعث گیج شدن مخاطبان شود. اطلاعات موجود در یک پوستر باید به اندازه، متناسب با دیگر آیتم‌های پوستر، ضروری، دقیق و شفاف، در جای مناسب، با فونت و رنگ خوانا استفاده شوند.
  • رنگ عنصر مهمی در پوستر است: نیمی از جذابیت یک پوستر به دلیل رنگ‌های به کار رفته در آن است. در هنگام طراحی و چاپ پوستر باید به رنگ پس‌زمینه، فونت متن، طرح‌های به کار رفته دقت زیادی شود. بهتر است از یک طیف رنگی متناسب با کار و در عین حال جذاب استفاده کرد.
  • اندازه پوستر باید براساس محل نصب آن تعیین شود: به طور معمول اندازۀ پوسترها با توجه به محل مورد نظر برای نصب آن‌ها تعیین می‌شود. همچنین بر این اساس که قرار است پوستری بر روی تابلو اعلانات، دیواری بزرگ و یا … نصب شود باید به در چاپ پوستر به رنگ‌ها، تصاویر، طرح‌ها و فونت‌های به کار رفته در آن توجه شود، به طوری که از سوی مخاطبان کاملاً قابل مشاهده باشد.
  • از تصاویر و طرح‌های با کیفیت در پوستر استفاده شود: برای افزایش جذابیت بصری پوسترها لازم است که المان‌های تصویری با کیفیتی در آن به کار برده شود. همچنین تصاویر و طرح‌های پوستر باید دقیقاً به موضوع پوستر ارتباط داشته باشند. به اندازه و تعداد تصاویر هم باید توجه داشت.
  • روش چاپ پوستر در کیفیت آن نقش دارد: انتخاب روش چاپ و تکنیک‌ها و روش‌های تکمیلی مناسب، در تولید پوستری برجسته و با کیفیت تأثیر بسزایی دارد.

 

 

بهتر است از چه روشی برای چاپ پوستر استفاده شود؟

از آنجایی که پوسترها کارهای چاپی منحصربه‌فردی هستند و غالباً در ابعاد کاغذ سریA  مثل A0، A1، A2، A3 و  A4چاپ می‌شوند، بنابراین بهتر است که از روش چاپ افست و چاپ پلات برای آن‌ها استفاده کرد؛ در این صورت می‌توان اطمینان داشت که پوستری با کیفیت چاپ خواهد شد. البته چنانچه نیاز به چاپ پوستر به صورت فوری باشد می‌توان روش چاپ دیجیتال را امتحان کرد.

 

 

در پایان می‌توان این مطلب را اضافه کرد که طراحی و چاپ پوستر در هر نوعی و به هر منظوری که باشد، اگر به شکل دقیق و تخصصی انجام نشود تأثیر چندانی بر روی جامعۀ هدف نخواهد داشت و حتی ممکن است نتیجۀ برعکس نیز در پی داشته باشد. در چاپخانه طلوع جدیدترین طراحی ها و با کیفیت ترین چاپ پوستر به شکل دقیق و تخصصی انجام می شود.

 

 

نوشته شده توسط : الهام رحیمی

 


 

 

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کارها

1401/06/09 در ساعت 15:01:30

تا بحال به این مسئله دقت کرده‌اید که بلافاصله بعد از دیدن لوگوی یک برند مطرح و معروف، کالا یا خدماتی که آن برند ارائه می‌کند در ذهنتان مجسم می‌شود؟حتی اگر در لوگو نامی از آن برند برده نشده باشد.

اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کارها

چاپ لارج فرمت(چاپ فوری با ابعاد بزرگ)

1401/06/07 در ساعت 14:35:31

چاپ لارج فرمت یا چاپ عریض که با عنوان چاپ واید نیز شناخته می شوند یکی از زیر مجموعه های چاپ دیجیتال است و اینکه این شاخه از چاپ را جداگانه بیاوریم شاید کار درستی نباشد اما دلیل ان اینست که از تمام ابعاد به آن بپردازیم.

چاپ لارج فرمت(چاپ فوری با ابعاد بزرگ)
نظر جدید
0%