برای حفاظت بیشتر از سطوح چاپی در مقابل عواملی مانند رنگ گرفتگی ، جلوگیری از پوسیدگی ، ساییده شدن و ایجاد جذابیت و براق شدن کالای چاپ شده از انواع پوشش ها در چاپ مانند سلفون مات و براق، لمینت مات و براق، ورنی و پوششهای یو.وی استفاده می کنند. این کارها را می توان با کمک از دستگاه های مختص سلفون کشی
امروزه یکی از نکاتی که در چاپ محصولاتی همچون بروشور، کاتالوگ، تراکت، کارت ویزیت و دیگر محصولات چاپی حائز اهمیت است، قرار دادن نوعی پوشش بر روی سطوح آنها است. در بسیاری از موارد این پوشش هم به دلیل محافظت بیشتر از سطوح چاپی در برابر عواملی همچون پوسیدگی، ساییده شدن، رنگپریدگی و … و همچنین ایجاد جذابیت و زیبایی بیشتر در چاپ مورد استفاده قرار میگیرد.
از جمله این پوششها میتوان به سلفون مات و براق، لمینت مات و براق، ورنی و پوششهای یو.وی اشاره کرد.
در ادامه به بررسی پوششهای چاپی مذکور میپردازیم.
1- سلفون:
سلفون پوششی است که موجب استحکام محصول چاپی شده و از آن در برابر صدمه های احتمالی محافظت می کند و در انواع متفاوت مانند: مات و براق طرح دار که بر روی محصول چاپی با توجه به نیاز آن محصول انجام می شود و یکی از متداول ترین روش ها جهت پوشش روی سطح چاپی می باشد که توسط دستگاه های مخصوص سلفون کشی لایه نازکی از پلاستیک روی سطح کار چسبانده می شود. شیوه کار آن به این شکل است که سلفون های رول به کمک چسب روی سطح کار چاپی چسبانده می شود. به دو شکل ماشینی: نیمه اتوماتیک و اتوماتیک و در دو نوع: حرارتی و ساده می باشند. در نوع حرارتی به علت استفاده از حرارت سلفون به شکل مطلوب تری بر روی محصول چاپی قرار می گیرد.
روکشهای سلفون به عنوان یکی از پوششهای زیبا و جذابی هستند که بعد از مرجله چاپ بر روی سطح چسبانده میشوند. اما در این میان ممکن است مشکلاتی ایجاد گردد که باید به آنها کرد.
متناسب با اینکه محصول چاپی از چه نوعی خواهد بود پس از چاپ، مراحل دیگری همچون ایجاد خط تا، برش، جعبهسازی و …. نیز برای آن اجرا میگردد. حال در این موارد قرار دادن پوشش سلفونی ممکن است موجب دفرمه شدن کاغذ چاپی شده و این اتفاق به هنگام ایجاد خط تا و برش مشکل ایجاد کند. بنابراین بهتر است در این موارد متناسب با نوع محصول چاپی پوشش دیگری همچون UV را انتخاب کرده و یا محصول چاپی خود را به چاپخانهای بسپارید که درصد بروز این مشکلات را برای شما به صفر برساند. در این صورت با دریافت و مشاهده یک نمونه از کار چاپی خود که در چاپخانه مجهز به چاپ رسیده است میتوانید محصول چاپی بدون نقص و ایرادی را در پایان کار داشته باشید.
2- لمینت:
لمینت در اصطلاح عام به معنای پوشاندن سطح چاپی با یک لایه نازک پلاستیک است. بهطور معمول پوشش لمینت به صورت یک لایه نازک و شفاف در قالب فیلم یا طلق در دو طرف سطح چاپی قرار میگیرد.
این پوشش نسبت به سایر پوششها دارای دوام و استحکام بیشتری بوده و ضمن محافظت از محصول چاپی در برابر آسیبهای محیطی همچون رطوبت، مواد شیمیایی، خراش، لکه و … موجب ثابت ماندن رنگهای آن نیز میشود.
پوشش لمینت مزایای دیگری نیز دارد که به شرح زیر میباشد.
– این پوشش موجب افزایش ضخامت سطح چاپی شده و به طبع مانع از لوله شدن آن میگردد.
– با ایجاد سطح براق بر روی محصول چاپی موجب شفافیت رنگها میشود و یا بالعکس با افزودن سطح مات به طرح از انعکاس نور جلوگیری میکند.
– مانع کثیفی، پارگی و یا شکستن سطح چاپی میشود.
– با محافظت از مرکب به کار رفته در آن و همچنین افزایش مقاومت رنگ طرح در برابر نور و طوبت مانع از سایش و رنگپریدگی سطح چاپی میشود.
بدین تریتیب پوشش لمینت را میتوان در نوع پوششهای بسیار کاربردی و رایج قرار داد.
3- ورنی:
یکی دیگر از پوششهای چاپی که موجب محافظت محصولات چاپی در برابر خراش و آسیبهای جزئی و همچنین جذابیت بیشتر آن میشود پوشش ورنی است. البته لازم به ذکر است که برای کارهای چاپی که نیاز به طول عمر زیادی داشته و در معرض رطوبت و موارد شیمیایی هستند پوشش ورنی چندان مناسب نبوده و بهتر است از نوع دیگری استفاده شود.
از روکش ورنی میتوان هم بهصورت موضعی و خاص برای بخشی از سطوح چاپی و هم بهطور کامل جهت پوشاندن تمامی سطوح استفاده کرد.
در مرحله اعمال ورنی بر روی سطح چاپی باید توجه داشت که سطوح چاپی ورنی خورده در قسمت خروجی ماشین چاپ روی هم انباشته نشوند و زیاد تحت فشار قرار نگیرند. چرا که در غیر این صورت موجب پشتزنی سطوح در چاپ میگردد.
4- یو.وی (UV):
پوشش UV معمولا به صورت یک لایه برجسته و براق بر روی سطح چاپی قرار میگیرد. با توجه به مواد مصرفی برای این نوع پوشش، یک روکش مات یا براق فراهم میشود. البته نوع مات آن به دلیل هزینه بالا و زمان زیادی که نیاز دارد به ندرت استفاده میشود. به صورت معمول در اکثر کارهای چاپی همچون کارت ویزیت به منظور افزودن جلوه بصری زیباتر از هر دو پوشش مات و براق استفاده میگردد.
از آنجایی که مواد مصرفی در پوشش UV به روش ماوراء بنفش خشک میشود نام آن به اختصار UV نامگذاری شده است.
نوشته شده توسط : الهام رحیمی
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه میدهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.
حتما تا کنون بارها به این فکر کردهاید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کردهاید که چرا همه کارتها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟