چگونگی تطابق رنگ در پروژه طراحی

1399/07/01 در ساعت 12:35:00

اکثر طراحان مشکلاتی را هنگام چاپ طرح تجربه کرده‌اند که می‌توان به مشکلاتی نظیر تطابق رنگ اشاره کرد . این فرایند به تفاوت رنگ نمایش داده شده توسط نمایشگر با رنگ تولید شده توسط دستگاه چاپگر اشاره دارد. زمانیکه رنگ تولید شده توسط دستگاه چاپگر با رنگ انتخاب شده توسط پالت رنگی متفاوت باشد، باعث کاهش کیف

چگونگی تطابق رنگ در پروژه طراحی

 تطابق رنگ چیست؟

تطابق رنگ فرآیندی است که در این مرحله، رنگ‌های مشاهده شده بر روی صفحه نمایشگر با همان دقت و بدون هیچ تغییری در زمان چاپ بر روی طرح انعکاس داده خواهند شد.

عوامل بسیاری می‌تواند در این فرآیند مهم تاثیرگذار باشد و ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از این عوامل تاثیرگذار آشنا کرده و به شرح مختصری از آنها بپردازیم.

بهینه سازی محیط کاری

برخی از متداول‌ترین مشکلات تطابق رنگی  را می‌توان با بهینه سازی فضای کاری برای طراحان به راحتی برطرف کرد. تابش خیره‌کننده نور بر روی مانیتور، کار در شرایط بیش از حد تاریک و یا روشن و حتی زاویه دید صفحه نمایشگر عواملی هستند که تاثیر  زیادی هنگام تشخیص رنگ خواهند داشت.

یکی دیگر از نکاتی که می‌توان در این مرحله به آن اشاره کرد زاویه دید نمایشگر است. تغییر زاویه دید نمایشگر تشخیص رنگ را برای طراح سخت خواهد کرد. همچنین نور استفاده شده در فضای کاری نیز دارای اهمیت زیادی است، زیرا استفاده از منبع نوری بسیار درخشان در فضای کار تشخیص رنگ را دشوار خواهد کرد.

استفاده از مانیتور مناسب

مانیتورهای ارزان قیمت موجود در بازار به طور مستقیم بر روی کیفیت و تطابق رنگ تاثیر می‌گذارند. بهترین روش استفاده از مانیتورهای استاندارد است تا باعث کاهش کیفیت و تطابق رنگ هنگام چاپ طرح نشود.

کالیبره کردن صفحه نمایشگر

بعد از تهیه مانیتور مناسب، مورد بعدی که باید به آن توجه کرد،کالیبره بودن صفحه نمایشگر است، تا امکان نمایش رنگها را به طور دقیق فراهم کند. بهترین روش برای انجام این فرآیند، نصب یک ابزار کالیبراسیون بر روی صفحه نمایشگر است.

با نصب کالیبراسیون بر روی صفحه نمایشگر، باعث اندازه‌گیری دقیق نور محیط در فضای کار و نور ساطع شده توسط صفحه نمایشگر شده و با تنظیم رنگ مانیتور، می‌توان رنگ‌های دقیقتری را تولید کرد.

البته ناگفته نماند که برخی از چاپگرها دارای ابزار کالیبراسیون بوده و با چاپ ورقهائی با بلوکهای رنگی، امکان تصمیم‌گیری را برای شما فراهم می‌کند که کدام بلوک به رنگ قابل مشاهده بر روی صفحه نمایشگر نزدیکتر است.

استفاده از مد رنگی مناسب

تقریبا بیشتر کامپیوترها به طور پیش فرض دارای مد رنگی RGB هستند، اما نصب نرم افزارهای Adobe امکان داشتن فضاهای رنگی مختلف مانند CMYK را فراهم کرده و با دارا بودن فضاهای رنگی مختلف هنگام چاپ با توجه به نوع دستگاه می‌توان نوع فضای رنگی مورد نظر را انتخاب کرد.

بررسی تخصصی فایل های چاپ در محیط نرم افزاری

خوب است که قبل از پرینت کردن فایل نهائی، آن را در محیط نرم افزاری بررسی کنید، این فرایند به شما اجازه می‌دهد تا قبل از چاپ، درک صحیحی از فایل نهائی هنگام چاپ داشته باشید.

مثلاً در نرم افزاری مانند فتوشاپ می‌توانید برای انجام این فرایند به مسیر (View > Proof Setup)  مراجعه کرده و یکی ازگزینه‌های از پیش تعیین شده را انتخاب کنید.

بررسی تنظیمات چاپگر

زمانی که طرح خود را برای چاپخانه ها ارسال می‌کنید بهتر است قبل از چاپ ابتدا آنها را از نوع مد رنگی استفاده شده مطلع کنید، یا با ارسال تعدادی نمونه آنها متوجه می‌شوند که چاپگر خود را بر روی چه مد رنگی تنظیم کنند. هنگام ارسال کارهائی با تیراژ بالا این بهترین مسیری است تا چاپخانه‌ها بتوانند چاپگرهای خود را طوری تنظیم کنند که به تطابق رنگ مورد نظر برسند، حتی اگر این مسیر باعث افزایش هزینه گردد.

 

استفاده از دسته‌بندی‌های مختلف رنگ

رنگهائی که در کمپین‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنگهای خاصی هستند که برای تولید آنها به تغییرات زیادی نیاز است. اما می‌توان به جای ایجاد تغییرات از دسته‌بندی‌های رنگی مانند Pantone استفاده کرد.

 

برای بدست آوردن تطابق رنگی می‌توان از دو مد رنگی CMYK  و RGB  استفاده کرد. معمولاً چاپگرهای حرفه‌ای Pantone  را پشتیبانی می‌کنند. اگر چه آنها دارای دسته‌بندی‌های مختلف رنگی هستند اما pantone از بهترین آنها می‌باشد.

 

 

نوشته شده توسط : الهام رحیمی

طراحی () چاپ () چاپخانه () چاپ افست () چاپ طلوع () چاپخانه طلوع () مد رنگی CMYK () CMYK () کدهای رنگی ()

بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

1402/03/16 در ساعت 13:18:44

به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

نظر جدید