@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

اهمیت انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

1399/07/01 در ساعت 09:09:00

نکات و استانداردهای خاصی پیش از چاپ یک محصول چاپی همچون بروشور، ست اداری، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ و … وجود دارد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به رنگ طرح، فونت انتخابی، کیفیت طرح، نوع خروجی فایل و … اشاره کرد.

اهمیت انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

طراحی زیبا، جذاب و حرفه‌ای موضوعی است که در نگاه اول برای داشتن یک کار چاپی، کافی به نظر می‌رسد. درحالی که با اتمام طراحی مناسب تنها نصف مسیر طی شده است. طوری که شاید به جرات بتوان گفت که اگر بهترین و حرفه‌ای‌ترین طرح هم داشته باشیم اما نکات مهمی که پیش از چاپ آن می‌بایست رعایت شوند را در نظر نگیریم نتجیه‌ی کار نامطلوب خواهد بود.

به طور کلی نکات و استانداردهای خاصی پیش از چاپ یک محصول چاپی همچون بروشور، ست اداری، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ و … وجود دارد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به رنگ طرح، فونت انتخابی، کیفیت طرح، نوع خروجی فایل و … اشاره کرد.

ما در این مقاله نکات و روش‌هایی که می‌تواند رنگ طرح در صفحه‌ی نمایش را به رنگ چاپ شده آن نزدیک کند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

1- استفاده از مانیتورهای کالیبره

رنگی که در صفحه‌‌ی مانیتور مشاهده می گردد در بسیاری از موارد به خصوص اگر آن صفحه از نظر رنگ کالیبره نباشد با کار چاپی همان محصول متفاوت خواهد بود. در این حالت می‌توان با استفاده از چند روش این تفاوت و تلرانس را تا میزان چشمگیری کاهش داد.

یکی از این روش‌ها استفاده از مانیتورهای کالیبره است. این مانیتورها با دارا بودن تنظیمات و کیفیت رنگ بالا، حدود 96 درصد، تفاوت رنگی که پیش از چاپ یک طرح و پس از آن ایجاد می‌گردد را بهبود می‌بخشند؛ منتها باید در نظر داشته باشید که تهیه‌ی این مانیتورها بسیار پرهزینه است و در موارد عام و کاربری شخصی اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.

 

مانیتورهای کالیبره

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که این مانیتورها به صورت کالیبره رنگی ساخته می‌شوند و درصد خطایی که دارند نسبت به مانیتورهای معمولی که به صورت دستی و با دستگاه‌های مخصوص، کالیبره می‌شوند بسیار کمتر خواهد بود.

 

2- توجه به مد رنگی CMYK در طرح

دو نوع مد رنگی به صورت CMYK و RGB وجود دارد. این دو نوع مد کاربردها و طیف رنگی مخصوص به خود را دارند. به‌طور مثال رنگ‌های RGB در صفحه‌ی نمایش درخشندگی و کیفیت بالایی را فراهم می‌کنند. این درحالی است که رنگ‌های CMYK برای کارهای چاپی مناسب هستند.

 

بنابراین CMYK بهترین مد رنگی برای ارسال طرح به چاپخانه است. همچنین در نظر داشته باشید که انتخاب این مد رنگی می‌بایست در همان ابتدای مرحله‌ی طراحی یعنی به هنگام ایجاد سند جدید انجام گیرد. چرا که اگر طرح را به صورت RGB تهیه کنید و در پایان آن را به CMYK تبدیل کنید، در عمل هیچ تاثیری نداشته و برای چاپ همانند مد رنگی RGB دیده می‌شود.

 بنابراین در تنظیمات ایجاد سند جدید به تغییر رنگ RGB به CMYK دقت داشته باشید.

 

3- توجه به تینت و مجموع درصدهای CMYK

هنگامی که از مد رنگی CMYK استفاده می‌شود درصد مورد استفاده 0 تا 100 است. حال با توجه به این‌که 4 طیف رنگی وجود دارد بهتر است مجموع این اعداد از 260 بیشتر نباشد. زیرا در چاپ مشکلاتی همچون پشت زدن رنگ به وجود می‌آید. به ویژه اگر جنس کاغذ تحریر باشد از آنجایی که میزان رنگ بیشتری را به خود جذب می‌کند مجموع این اعداد تاحدود 30 درصد بالا می‌رود و عمل خشک شدن رنگ طولانی‌تر می‌شود. در این حالت به هنگام قرارگیری کاغذها بر روی هم موضوع پشت زدن ایجاد می‌گردد. بنابراین نباید مجموع درصدهای رنگی بالاتر از 260 باشد.

رنگ مشکی مثالی ساده اما پرکاربرد برای چاپ است. مشکی از جمله مواردی است که ممکن است در چاپ روی کاغذ تفاوت بسیاری با طرح اولیه داشته باشد. تصور اولیه برای داشتن رنگ مشکی در طراحی، صد بودن درصد اعداد CMYK است در حالی که این مشکی مطلق و یک دست در چاپ نخواهد بود. ضمن این‌که‌ مشکل پشت زدن را نیز ایجاد می‌کند. اعداد پیشنهادی مجموعه‌ی چاپ طلوع برای داشتن رنگ مشکی در طراحی به صورت Y=50 ،M=70 ،C=80 و K=100 است. مجموع این اعداد از 260 کمتر بوده و رنگ مشکی مناسبی را در چاپ فراهم می‌کند.

 

 

4- استفاده از کتاب‌های مرجع رنگ

استفاده از کتاب‌های مرجع طیف رنگ نیز یکی از پرکاربردترین و مطمئن‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند در تطبیق رنگ مورد استفاده در طراحی و چاپ آن به کار رود.

اطلس رنگ یکی از این کتاب‌‌های مرجع است. در این کتاب، نمونه رنگ‌ها به همراه کد قرار دارد. بدین ترتیب، طراح پس از اعمال رنگ مورد نظر به طرح می‌تواند کدهای رنگی (CMYK) که در صفحه‌ی نمایش می‌بیند را در کتاب مرجع رنگ پیدا کرده و نمونه‌ی رنگ چاپ شده‌ای که در کنار آن قرار دارد را با آن‌چه در صفحه‌‌ی نمایش خود می‌بیند تطابق دهد. در این حالت، درصد خطای ناشی از رنگ طراحی شده در نرم‌افزارها به هنگام چاپ تا میزان زیادی کاهش می‌یاید.

 

5- استفاده از کدهای رنگی نرم‌افزار

یکی از مواردی که موجب تفاوت رنگ بین طراحی و چاپ می‌شود؛ عدم وجود رنگ مورد نظر در طیف رنگ‌های چاپی است.

به همین منظور بسیاری از نرم‌افزارها همچون فتوشاپ دارای تنظیماتی هستند و این امکان را برای طراح فراهم می‌کنند که رنگ مورد نظر خود در تصویر مانیتور را به رنگ واقعی چاپ نزدیک کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با انتخاب گزینه‌‌ی علامت تعجب، به صورت اتوماتیک، نرم‌افزار رنگ قابل چاپ و نزدیک به رنگ انتخابی شما را قرار می‌دهد. به طور مثال اگر شما رنگ بنفشی را انتخاب کنید که در طیف کدهای رنگی قابل چاپ نباشد ممکن است که در چاپ نهایی، رنگ آن با آنچه در صفحه‌‌ی مانیتور مد نظر شما بوده است تفاوت داشته باشد.

توجه داشته باشید که این روش نیز، با درصد خطایی از نظر مشاهده‌ در مانیتور و چاپ همراه است.

 

بنابراین با توجه به نکات و روش‌هایی که بیان شد می‌تواند به هنگام طراحی، رنگ مورد نظر خود را به درستی انتخاب کرده و با خیال راحت خروجی طرح را به چاپخانه‌ی مجهز ارسال نمایید.

 

 

نوشته شده توسط : الهام رحیمی

بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

1402/03/16 در ساعت 13:18:44

به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

نظر جدید
0%