@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

مکمل های رنگی در چاپ

1401/04/04 در ساعت 15:00:00

چاپ رنگی براساس سه رنگ اصلی که عبارتند از زرد، مژنتا و سایان که مجموعه وسیع و نامحدودی ازرنگها را ایجاد می کنند،بنا نهاده شده است . به این مجموعه باید رنگ چهارمی را هم اضافه کرد که این رنگ رنگ مشکی است.

مکمل های رنگی در چاپ

رنگهای مکمل از رنگهای اصلی تشکیل می شوند.رنگ های مختلف هریک از این سه رنگ را رنگهای ثانویه می گویند. هریک از رنگ های ثانویه به ترتیب از دو رنگ اولیه تشکیل می شوند. رنگ های ثانویه عبارتند از سبز، آبی، سرخ آبی.

مثلا رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز تشکیل می شود یا رنگ سبز از ترکیب رنگ آبی و زرد و رنگ بنفش از ترکیب آبی و قرمز تشکیل می شوند.

درجه روشنایی به میزان روشنی یا تاریکی رنگ مربوط می شود و مشخص می کند که به چه میزان به سفیدی یا سیاهی نزدیک است.


در چاپ،بعضی از رنگها کاربردی تر است و استفاده از آنها بیشتر می باشد مثلا رنگ قرمز و مشکی در چاپ از تضاد زیبایی برخوردار است . در چاپ محصولات مختلف باید از رنگهای مختلف هم استفاده شود.مثلا در چاپ تراکت پیش زمینه های سفید بیشتر استفاده می شود زیرا تراکت حامی پیامی از خدمات می باشد که نوشته روی کاغذ سفید راحت تر خوانده می شود و جلب توجه بیشتری دارد.


                                                                         



ولی در چاپ جعبه و کارتن به علت تیره بودن متریال اصلی،استفاده از رنگهای روشن و جذاب کاربرد بیشتری دارد.

در کنار رنگهای اصلی و مکمل رنگهای طلایی،نقره ای و رنگهای پنتون نیز بسیار کاربرد دارد.

رنگهای طلایی و نقره ای به عنوان رنگ پنجم و رنگهای پنتون به عنوان رنگهای اختصاصی استفاده می شود که باعث زیبایی دو چندان محصول می گردد.

رنگهای پنتون بیشتر در چاپ کاتالوگ،جعبه های لوکس و … کاربرد دارد.

اما امروزه در تذهیب قرآن بسیار استفاده میشود.


رنگهای متضاد:

رنگهایی مانند زرد و بنفش، آبی و نارنجی و یا سبز و قرمز می باشند.

یادمان باشد رنگهای سفید ومشکی به همه رنگها می آیند،مثلا رنگ قرمز یا زرشکی با رنگ سیاه نمود خوبی دارند.


اولین قدم در هر سیستم چاپ رنگی تفکیک رنگ است. در این مرحله به وسیله عکاسی،پیمایش الکترونیکی یا اسکنر، و یا نرم افزارهای رایانه ای نسبت به تفکیک رنگ (Color Separation) اقدام میکنیم. با جدا کردن رنگهای مختلف طرح و تهیه رنگهای قابل قبول برای چاپ، چهار فیلم تک رنگ به دست میآید.


طیف رنگ:

طیف رنگ عبارت است از محدوده کامل طول موجهای مرئی، که از طول موج بلند (قرمز) تا طول موجهای کوتاه (بنفش) را شامل میشود. بطور کلی رنگهایی که در طبیعت وجود دارند و دارای طیف رنگی میباشند، با طیف رنگی موجود در صفحه نمایش و آنچه محصول چاپ است متفاوتند و هریک دارای محدوده رنگی یا گاموت مخصوص به خود است.

مدل ۳ بعدی یا مدل علمی رنگ:

اولین تلاشها برای تهیه نقشه و یا مدلی ریاضی و علمی برای رنگ به اواسط قرن نوزدهم برمیگردد. در طول چندین دهه مدلهای مختلفی برای فضای رنگ (آن طور که چشم انسان میبیند) معرفی شد. بیشتر این مدلها رنگ را به صورت یک پدیده فیزیکی و ریاضی سه بعدی در نظر میگیرند و آنرا در یک دستگاه مختصات با سه مولفه رنگ یا فام (Hue)، شدت رنگ یا درجه اشباع (Saturation) و درجه روشنایی (Lightness) نمایش میدهند.

ته رنگ یا فام:

کیفیت متمایز کننده رنگها از یکدیگر را فام میگویند. وقتی از یک رنگ نام برده میشود منظور رنگ خاصی است مثل آبی، قرمز، نارنجی و…

خلوص یا اشباع:

درجه اشباع که به آن شدت رنگ (Color Intensity) نیز گفته میشود در واقع وضوح یا روشنی رنگ است و مشخص کننده میزان چرکی و تمیزی رنگ میباشد.

روشنایی یا درخشندگی:

درجه روشنایی به میزان روشنی یا تاریکی رنگ مربوط میشود و مشخص میکند که به چه میزان به سفیدی یا سیاهی نزدیک است.

در بخش چاپ با رنگهای مزبور و استفاده از مشکی تقریبا تمام رنگها به دست میآید. در واقع نور سفید تابیده شده به کاغذ که شامل سه رنگ اساسی و فیزیکی (RGB) است در برخورد با رنگهای کاهشی و انعکاس از آنها، بخشی از محتوای قرمز، سبز و آبی خود را از دست میدهند و در نور بازتابیده بخشی از هریک از نورهای قرمز، سبز و آبی کاهش یافته و نتیجتا رنگ دیگری در چشم ایجاد میشود.

محدودیتهای رنگی:

مدل علمی یا سه بعدی رنگ، مدلی است که برای نمایش همه رنگهای قابل رویت تهیه شده است. بقیه مدلها همچون رنگهای افزایشی (RGB) یا رنگهای کاهشی (CMYK) توانایی بازسازی همه رنگهای قابل رویت را ندارند.به عبارت دیگر محدوده یا گاموت رنگی مدل CMYK از محدوده رنگی مدل RGB کوچکتر بوده و محدوده رنگی مدل RGB از محدوده رنگی تمام رنگهای قابل رویت کوچکتر است.


                                                                 

چاپخانه طلوع


نوشته شده توسط:نسیم یوسفی

بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

ارزش کاغذ در دنیای امروز

1401/06/17 در ساعت 14:03:16

کلمه کاغذ از واژه چینی کاکتز گرفته شد ( نام فارسی آن را رخنده یا پرزه است) انسان اولیه به تدریج که نیاز به تصویر کردن اشیاء ، یادداشت کردن وقایع و ارسال پیام های کتبی را درک کرد، اهمیت و ضرورت شیئی که بتواند بر روی آن اثر به جا ماندنی را ثبت کند، دریافته بود و همواره در راه دستیابی به آن تلاش می‌کرد

ارزش کاغذ در دنیای امروز
نظر جدید
0%