@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

طلاکوب و برجسته در صنعت چاپ

1400/10/08 در ساعت 11:00:00

از انواع چاپ که به روی کاغذ یا مقوا یا هدایای تبلیغاتی شما جلوه و زیبایی می بخشد ،چاپ طلاکوب و چاپ برجسته است.این دو نوع چاپ کاربرد فراوانی در صنعت چاپ دارد و برای کسانی استفاده می شود که می خواهند طرح متفاوتی را روی کارت ویزیت و کاغذ سربرگ،پاکت،ست ادری،کاتالوگ.....داشته باشند.

 طلاکوب و برجسته در صنعت چاپ




چاپ طلاکوب و برجسته


 شبکه چاپ برای شما طرح‌های دلخواه و سفارشی را به صورت چاپ طلاکوب و برجسته در اندازه‌های گوناگون انجام می‌دهد. از چاپ طلاکوب و برجسته در محصولات کاغذی و مقوایی استفاده می‌شود. مانند:
چاپ سررسید ، اقلام ست اداری، ساک دستی، لیبل، کارت ویزیت، کاتالوگ، و ...







چاپ برجسته و طلاکوب در چه مواردی کاربرد دارند؟


چاپ طلاکوب و برجسته سازی کاغذ بر روی انواع سطوح برای تولید ساک دستی خاص برای استفاده در طلافروشی ها، جواهرات و ساعت فروشی، جلد کتاب و سررسید، هدایای تبلیغاتی و ... انجام می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید کارت ویزیت یا کاتالوگ خاص با طراحی زیبا و شیک داشته باشید، می‌توانید از این چاپ و ترکیب هر دو بهره ببرید.


تاریخچه چاپ طلاکوب


تاریخ دقیق استفاده از شیوه‌های چاپ طلاکوب مشخص نیست ولی استفاده از این روش در میان مردمان باستان رایج بوده است. دریکی از شهرهای آلمان یک تقویم که مخصوص تعیین آغاز فصل کشاورزی است، با قدمتی برابر 3 هزار و 600 سال، پیدا شده که آثار روی آن با استفاده از طلا و برنز چاپ شده است.

در قرن نوزدهم، چاپ طلاکوب به روشی رایج در استفاده از طلا با نقش‌های برجسته در چاپ کتاب و سایر لوازم تبدیل شد. اولین بار چاپ طلاکوب توسط ارنست اوزر در سال 1892 در کشور آلمان اختراع شد.

روش چاپ طلاکوب ابتدا روی موادی از جنس چرم و کاغذ مورد استفاده قرار گرفت و از دهه 50 به بعد به روش چاپی محبوب بر روی مواد پلاستیکی تبدیل شد. روش چاپ طلاکوب یکی از متداول‌ترین روش چاپی امنیتی است و امروزه کاربرد زیادی در صنعت چاپ روی مواد مختلف پیدا کرده است


تعریف طلاکوب و کاربرد آن


طلاکوب یک نوع چاپ داغی است که به شیوه لترپرس انجام می‌گیرد. لترپرس یک روش چاپی برجسته است که در آن تصاویر پس از برخورد مرکب با سطح برجسته از روی آن به روی کاغذ و سایر مواد دیگر منتقل می‌شود. چاپ طلاکوب باعث زیبایی کالا می‌شود و کیفیت آن را چند برابر می‌کند.


طلاکوب یا روش مهرزنی گرم یک روش چاپی است که در آن جوهر خشک شده در دمای بالا به یک سطح منتقل می‌شود. این روش چاپ در قرن نوزدهم تنوع بیشتری به خود گرفت و در انواع رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

پس از دهه 1970، چاپ طلاکوب به یکی از روش‌های مهم برای چاپ روی محصولات پلاستیکی تبدیل شد. فناوری‌های چاپ داغ در حال حاضر روی قطعات الکتریکی شامل (قاب تلویزیون، لوازم صوتی، یخچال و غیره)، لوازم آرایشی شامل (رژلب، کرم، بطری شامپو و غیره) و در قطعات داخلی و خارجی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طلاکوبی در چاپ بیشتر جنبه زیبایی و ظرافت دارد و زیبای بسیار بالایی را به محصولات می‌بخشد. چاپ طلاکوب در مواردی مانند پایان‌نامه‌های دانشجویی، گواهی‌نامه و اسناد مهم، روی قطعات صنعتی، روی عناصر گرافیکی، در کارخانه جات، چاپ کاتالوگ، روی پارچه و دیگر مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای زیبایی و خلاقیت در هدایای تبلیغاتی از این نوع چاپ روی محصولات تبلیغاتی خود استفاده می کنند.



چاپ طلاکوب روش چاپ امنیتی


چاپ امنیتی یکی از روش‌ها در صنعت چاپ است که به چاپ روی مواردی از قبیل اسکناس، گذرنامه، چک، برچسب آشکار، نوارهای امنیتی، احراز هویت محصول، گواهی سهام، کارت تمبر و کارت هویت می‌پردازد.

هدف اصلی از چاپ امنیتی جلوگیری از جعل، دست‌کاری و جعل اسناد و کارت‌های شخصی افراد می‌باشد. اخیراً با استفاده از تکنیک‌های چاپ طلاکوب از اسناد باارزش محافظت می‌شود. برای چاپ طلاکوب روی این اسناد امنیتی از چاپگرهای افست، فلکسوگرافی و یا از سیستم‌ عامل‌های دیجیتالی جدیدتر استفاده می‌شود. چاپ امنیتی اکثر اوقات روی کاغذهای امنیتی انجام می‌شود، اما می‌تواند روی پلاستیک و سایر مواد نیز رخ دهد


ابزارهای مهم برای چاپ طلاکوب


در کنار دستگاه چاپ طلاکوب قالب‌ها و فویل‌ها ازجمله ابزارهای مورد نیاز برای انجام عمل چاپ می‌باشند. فویل‌ها روکش‌های چندلایه هستند که به سطح محصول منتقل می‌شود. فویل‌ها به دودسته فلزی و غیرفلزی تقسیم می‌شوند. فویل‌های غیرفلزی از یک‌پایه پیوستگی، یک‌لایه رنگ و یک‌لایه ترشح تشکیل‌شده است و فویل‌های غیر فلزی دارای لایه ای  از رنگ و لایه ای  از آلومینیوم و یا فلز تشکیل می‌شوند. فویل‌های فلزی دارای لایه‌های براقی که از جنس طلا، نقره، برنز و مس پوشانده می‌شود.

دستگاه‌های چاپ طلاکوب دارای مدل‌های مختلفی می‌باشند اما متداول‌ترین نوع دستگاه طلاکوب پرس‌های هستند که به طرف پایین و بالا حرکت می‌کنند.

یکی دیگر از ابزارهای لازم برای چاپ طلاکوب کلیشه می‌باشد. البته در بعضی از روش‌های چاپی مانند چاپ دیجیتال به کلیشه نیاز نداریم چون این دستگاه‌ها دارای سیستم حروف‌چینی می‌باشند. از کلیشه‌ها در چاپ طلاکوب برای انتقال طرح بر روی کالا و محصولات استفاده می‌شود. از کلیشه‌ها می‌توان برای انتقال طرح بروی کالاهای با تعداد زیاد استفاده کرد. جنس کلیشه‌ها اکثراً از فلز ساخته می‌شوند و این نوع کلیشه دارای ماندگاری بالایی هستند




انواع طلا کوب


طلاکوب به دو دسته ی طلاکوب سرد و طلاکوب گرم تقسیم می گردد


طلاکوب گرم

بدین معنا که در طلاکوب گرم از فشار و حرارت برای انتقال لایه ی طلا از روی فیلم پلی استر بر روی کار استفاده می گردد.


طلاکوب سرد


در طلاکوب سرد ، پس از اعمال چسب بر روی کار (طرح چسب روی کار باید دقیقن همان طرحی باشد که میخواهیم طلاکوب شود) ورق طلا بر روی آن چسبیده و قسمت های داری چسب از روی فیلم، طلا را جذب کرده و قسمت هایی که چسب ندارد، طلا را به خود نمی گیرد.


عملکرد چاپ طلاکوب یا داغی


دستگاه های چاپ طلاکوب به چهار دسته تقسیم میشوند.

دستگاه چاپ طلاکوب دستی : فشار اهرم میز داغی در این دستگاه با دست انجام میشود و معمولا رول جمع کن برقی دارد این روش برای تیراژ پایین مناسب است.

دستگاه چاپ طلاکوب پنوماتیک : سیستم این دستگاه با فشار باد کار میکند و میزان قدرت فشار جک بستگی به سایز چاپ دارد. جک پنوماتیک از 500 کیلو تا 3 تن متغیر است و کلیه مراحل چاپ قابل تنظیم و کنترل می باشد.

دستگاه چاپ طلاکوب هیدرولیک : این مدل دستگاه با فشار روغن کار میکند همچنین برای فشار جک های بالا و سایز چاپ بالا تولید میشود. معمولا از فشار 3 تن به بالا تولید میشود و کلیه مراحل چاپ قابل کنترل است.

دستگاه طلاکوب دیجیتال : در این روش دستگاه نیاز به کلیشه ندارد و بصورت دیجیتال چاپ میزند ولی قابلیت چاپ داغی نداشته و برای چاپ های تیراژ پایین مورد استفاده قرار میگیرد.


روش چاپ طلاکوب


طلاکوب ، به شیوه ی اعمال ورق های متالایز که به ورق طلا معروف شده اند است

طلاکوبی شیوه های متفاوتی دارد ولی معمولا نتیجه ی کار با کمی تفاوت در جزئیات بسیار شبیه به هم است.

انتقال حرارت از میز حرارت با فشار جک از طریق کلیشه به سطح کار را انجام می شود. میتوان گفت این یک روش لترپرس می باشد در این روش چاپ داغی میتوان از فویل با تنوع رنگ زیاد استفاده نمود.

چاپ داغی چیست؟ در این روش چاپ از کلیشه 3 میل به بالا استفاده میشود و از فویل طلاکوب استفاده نمی شود. این روش با فشار جک و تنظیم حرارت چاپ داغی انجام می شود.




نکاتی برای درک بهتر شیوه های اعمال طلاکوب و امباس



1- امروزه طلاکوب به رنگ های بسیار زیادی وجو دارد که به آنها تمپلات رنگی گویند، البته ورقهای طلای طرح دار و هولوگرامی نیز در بازار وجود دارد.

2- امباس یا برجسته کاری بسته به نوع جنسی که می خواهیم برجسته شود متفاوت است، اگر از چرم طبیعی، چرم مصنوعی، گالینگور، جیر، مخمل و … که از مقاومت سطحی و کششی بالایی برخوردار است استفاده شده باشد باید از شیوه ی حرارتی استفاده گردد، اگر جنسی که ما میخواهیم امباس روی آن اعمال گردد، کاغذ، مقوا و یا هرجنس نازکی که از الیاف سلولزی باشد به شیوه ی سرد با ماشین آلات لترپرس و ملخی و … انجام می پذیرد.

3- امروزه امباس بصورت رول نیز بر روی توپ کاغذ صورت می گیرد.

4- طلاکوب یک جلوه ی ویژه محسوب می گردد و استفاده از آن ضرورتی ندارد و فقط جنبه ی زیبایی، فانتزی و گاهن بالا بردن رسمیت کار بالا می برد پس بنابراین باید تلاش شود تا در صورت اعمال بر کار چاپی به بهترین شکل ممکن انجام گردد.

5- در شیوه ی طلاکوب سرد شما برجستگی بر روی کار احساس نمی کنید، چرا که فشار به صورت یکدست، همچون چاپ افست بر روی فرم چاپی اعمال می گردد.

6- در شیوه ی طلاکوب گرم فشار توسط کلیشه بر روی کار اعمال می گردد، یعنی بصورت موضعی در نتیجه قسمتهایی که طلا اعمال می گردد دچار کمی برجستگی می گردد، که این برجستگی ناگذیر است.

7- در طلاکوب سرد سطح کار باید یک لایه پوشش (Primer) داشته باشد که چسب اعمال شده جذب کاغذ نگردد، چرا که در آن صورت طلا به روی کار اعمال نمی گردد.

8- طلای سرد با اینکه قیمت پایین تری دارد اما به علت کیفیت پایین تر نسبت به طلای گرم از اقبال کمتری برخوردار بوده است.

9- استفاده از شیوه ی طلاکوب در کارهای فانتزی عموما برای بالا بردن پیچیدگی کار و زیبایی بیشتر است، لذا پس از طلاکوب با استفاده از شیوه ی برجسته کاری سعی می گردد قسمت برجسته شده نمایی بهتر و زیباتر را ارائه کند.

10- ماشین های مورد استفاده در شیوه ی طلاکوب سرد عموما روتاری هستند.

11- برای طلاکوب گرم عموما از ماشین آلات تخصصی این کار یا ماشین تیگل (ملخی)، لترپرس را با کمی تغییر و نصب هیتر برای این کار استفاده  می شود.


چاپخانه طلوع با بهترین کیفیت خدمات چاپ طلاکوب را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.



نوشته شده توسط:نسیم یوسفی



بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

ارزش کاغذ در دنیای امروز

1401/06/17 در ساعت 14:03:16

کلمه کاغذ از واژه چینی کاکتز گرفته شد ( نام فارسی آن را رخنده یا پرزه است) انسان اولیه به تدریج که نیاز به تصویر کردن اشیاء ، یادداشت کردن وقایع و ارسال پیام های کتبی را درک کرد، اهمیت و ضرورت شیئی که بتواند بر روی آن اثر به جا ماندنی را ثبت کند، دریافته بود و همواره در راه دستیابی به آن تلاش می‌کرد

ارزش کاغذ در دنیای امروز
نظر جدید
0%