تمامی نوآوریهای صنعت چاپ در راستای چاپ کارهای منحصربهفرد، با کیفیت و در سریعترین زمان ممکن است. از زمان ورود تکنولوژی دیجیتال به این صنعت، در حدود دو دهه پیش تا به حال جهش عظیمی در صنعت چاپ از نظر نوآوری و پیشرفت به وجود آمده است. شکی نیست که پیشرفت تکنولوژی نقش بزرگی در این توسعه داشته است.
برخلاف باور عمومی، چاپ منسوخ نشده است؛ بلکه هنوز به عنوان صنعتی پرکاربرد و پررونق شناخته میشود. صنعت چاپ به مرور زمان برای رقابت با عصر دیجیتال رشد کرده است و با وجود مزیتهای متعددی که دارد نباید پتانسیل و ارزش آن را دستکم گرفت. در گذشته، مراکز چاپ باید زمان و تلاش زیادی را صرف انجام یک سفارش بزرگ میکردند؛ اما با ورود تکنولوژی دیجیتال و نوآوریهای دیگر پروژههای چاپی با سرعت و دقت بیشتری انجام میشوند. در واقع صنعت چاپ در سالهای اخیر بسیار پیشرفت کرده و تکاملیافته است و هیچ نشانهای حاکی از توقف در آن مشاهده نمیشود. شرکتهای تجاری در سراسر دنیا همیشه به دنبال راههایی جدید برای نوآوری و بهبود خدمات خود و فناوریهای مورداستفاده هستند. نوآوریهای صنعت چاپ نیز حاصل تلاشهای فعالان این حوزه است. گر چه چاپ دیجیتال به عنوان یک نوآوری جدید و متحول کننده در صنعت چاپ توجه همگان را به خود جلب کرد، اما پیشرفتها و نوآوریهای صنعت چاپ در طی سالهای اخیر کم نیستند و هرکدام به نحوی توانستهاند در پابرجا ماندن این صنعت کمک کنند. در این مقاله به معرفی مهمترین نوآوریهای صنعت چاپ در طی این سالها پرداخته شده است.
تقریباً تمامی نوآوریهای صنعت چاپ در راستای چاپ کارهای منحصربهفرد، با کیفیت و در سریعترین زمان ممکن است. از زمان ورود تکنولوژی دیجیتال به این صنعت، در حدود دو دهه پیش تا به حال جهش عظیمی در صنعت چاپ از نظر نوآوری و پیشرفت به وجود آمده است. شکی نیست که پیشرفت تکنولوژی نقش بزرگی در این توسعه داشته است.
چاپ سه بعدی به نوعی تکنولوژی گفته میشود که در آن فایل دیجیتالی حاوی طرحی خاص طی چندین مرحله به یک قطعۀ سه بعدی تبدیل میشود. به طور کلی روند کار به این صورت است که مواد اولیه توسط یک نازل مخصوص و به صورت لایه لایه روی همدیگر قرار داده میشوند و این کار تا رسیدن به قطعۀ مورد نظر ادامه پیدا میکند. چاپ سه بعدی به وسیلۀ چاپگرهای مخصوصی که چندین نوع مختلف دارند انجام میشود. از چاپ سه بعدی در حوزههای مختلفی همچون معماری، هوافضا، طراحی صنعتی، روباتیک و… استفاده میشود.
بستر چاپ آنلاین، امکان ارتباط مشتریانی را که در جستجوی محصولات چاپی هستند به مراکز چاپ در مکانهای مختلف را فراهم میکند. با کمک این روش فرآیند انتخاب، ثبت سفارش، پرداخت هزینه و … به صورت آنلاین و در مدت زمان کوتاهی انجام میشود.
با ظهور چاپ دیجیتال در سالهای اخیر تقریباً چاپ بر روی مواد غیر کاغذی زیادی اعم از انواع پلاستیک، فویل، چوب، منسوجات، انواع فلز و … افزایش پیدا کرده است. پیشبینی میشود که چاپ بر روی سطوح چاپی گوناگون به عنوان یکی از پرطرفدارترین فناوریهای صنعت چاپ افزایش بسیاری پیدا کند، علاوه بر اینکه استفاده از چاپ سه بعدی نیز به این روند شتاب میدهد.
کیوسکهای چاپ، راهحلی هیجانانگیز برای چاپ کردن یک فایل به صورت فوری است. کیوسکهای چاپ ایستگاههایی کوچک و شبیه دستگاههای خودپرداز هستند که مجهز به چاپگر و برنامۀ چاپ هستند. کاربر با استفاده از کیوسک چاپ میتواند فایل موردنظر در موبایل یا لپتاپ خود را چاپ کند.
از نوآوریهای صنعت چاپ ایجاد تحول در چاپ بستهبندی است. از آنجاییکه ماندگاری بسیاری از محصولات به بستهبندی آنها بستگی دارد، امروزه نوآوریهای زیادی در نحوۀ طراحی و چاپ بستهبندی و جعبهسازی به وجود آمده است. از مواد چاپی مختلف، طراحیهای جدید و روشهای چاپ مختلف به منظور چاپ بستههایی با جذابیت بصری و قابلیت افزایش عمر محصول استفاده میشود.
برای حل مشکل محدودیت گنجایش جوهر، وسیلهای به نام مخزن جوهر ابداع شده است. در واقع مخزن جوهر جایگزینی برای کارتریج است. این مخزنها میتوانند جوهر بیشتری برای چاپگر نسبت به کارتریج داشته باشند. کاربرد مخزن جوهر هزینۀ چاپ را به میزان زیادی کاهش میدهد.
چاپ موبایلی همان چیزی است که به عنوان چاپ اسناد، عکسها و یا پیوندهای ایمیلی نامیده میشود. روش کار به این صورت است که فایلهای موردنظر به طور مستقیم از یک گوشی هوشمند و به وسیلۀ چاپگر موجود در شبکه چاپ میشوند.
نوآوریهای صنعت چاپ تا آنجا پیش رفتهاند که برای دیگر حوزهها نیز مؤثر هستند، از جملۀ این نوآوریها بازاریابی چاپی است. استراتژیهای بازاریابی چاپی بر ابزارهای چاپی مختلفی که مخصوص تبلیغات هستند تمرکز دارند. نوآوریها، تکنیکها و تجهیزات جدید منجر به ایجاد مواد چاپی با کیفیتتری برای تبلیغات و بازاریابی شدهاند.
با نگاهی به تعداد نوآوریهای صنعت چاپ در طول چندین سال گذشته، میتوان مطمئن بود که این نوآوریها ادامه خواهند داشت. براساس نتایج برخی از پژوهشهای انجام شده در این سالها، سه نوآوری و تکنولوژی ممکن است تأثیر قابلتوجهی بر صنعت چاپ در طی سالهای آینده داشته باشند که عبارتند از:
با ذکر این سه مورد از نوآوریهای صنعت چاپ، حال این سؤال مطرح میشود که چه زمانی این تحولات رخ خواهند داد؟
باید گفت که پاسخ قاطعانهای برای این سؤال وجود ندارد. این نوآوریها بهترین حدس در مورد اتفاقاتی است که ممکن است در سالهای آتی در صنعت چاپ رخ دهند. بنابراین ممکن است این پیشبینیها درست باشد و یا اینکه ممکن است این ایدهها تحت تأثیر تحولات و تکنولوژیهای جدیدی قرار بگیرند و هرگز به وقوع نپیوندند.
نوشته شده توسط : الهام رحیمی نسب
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه میدهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.
حتما تا کنون بارها به این فکر کردهاید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کردهاید که چرا همه کارتها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟