چاپ تراکت عمدتاً به روش چاپ افست انجام میشود، استفاده از این روش چاپ با کیفیت بالا، هزینۀ کم و در تیراژ بالا را امکانپذیر میسازد. تراکت در اندازههای A4، A5،A6 ، B4، B5 و B6 و بر روی کاغذ تحریر یا گلاسه و در دو شکل یکرو و دو رو و در طرح سیاه و سفید یا رنگی چاپ میشود.
تراکتهای تبلیغاتی نوعی ابزار تبلیغاتی ساده، ارزان قیمت و بسیار مفید برای جلب توجه جامعۀ هدف نسبت به محصولات و خدمات یک کسب و کار، برگزاری یک رویداد خاص و یا افتتاح و توسعۀ یک فروشگاه یا امثال اینها است. دلیل این امر این است که وقتی یک آگهی مثل تراکت در شکل فیزیکی آن عرضه میشود، میتوان مطمئن شد که مشتریان احتمالی واقعاً آن تبلیغ را میبینند. به علاوه، کسب و کارهای محلی به راحتی میتوانند توزیع تراکت را در بین افراد در مجاورت خود انجام دهند. قطعاً در محیط کسب وکار بسیار رقابتی امروز، این نوع بازاریابی و تبلیغات منحصر به فرد میتواند برگ برندهای در دست صاحبان کسب و کارها برای پیشی گرفتن از رقبای آنها باشد. شاید به دلیل همین مزیتهای متعدد باشد که طراحی و چاپ تراکت به عنوان یکی از خدمات مهم مراکز چاپ و چاپخانهها در سالهای اخیر با استقبال زیاد روبرو شده است. در همین راستا متن حاضر به تبیین مراحل طراحی و چاپ تراکت پرداخته است.
تراکت یک ابزار چاپی تبلیغاتی ساده، ارزان قیمت و بسیار پرکاربرد است که از یک برگه کاغذ معمولاً کوچک و حاوی آیتمهای تصویری و نوشتاری تشکیل شده است. تراکت را نوعی تبلیغات خیابانی، فوری و یکبار مصرف میدانند، که برای اطلاعرسانی و تبلیغ محصولات و خدمات مختلف و رویدادها و فعالیتهای گوناگون به شکل مستقیم مورد استفاده قرار میگیرند. چاپ تراکت معمولاً به صورت یکرو انجام میشود ولی امکان چاپ آن به شکل دو رو هم وجود دارد.
چاپ تراکت غالباً به صورت انبوه صورت میگیرد و به علت شکل تبلیغاتی و قابلحمل بودن آن، قابلیت توزیع به روشهای گوناگونی همچون پخش در بین افراد در خیابان بخصوص در اماکن پر رفت و آمد، چسباندن در محلهای خاصی همچون پیادهروها، تابلوهای اعلانات و در و دیوار منازل، قرار دادن روی پیشخوان مغازهها و کافهها، انداختن داخل منازل، قرار دادن در صندوق پستی، گذاشتن تراکت درون کیسۀ خرید مغازهها و فروشگاهها و … را دارد. استفاده از این نوع روشهای توزیع که معمولاً روشهای مستقیمی هستند و در مدت زمان کوتاهی هم انجام میشوند، باعث میشود که قشر بسیاری گستردهای از مخاطبان را در بر بگیرد.
کاربرد تراکت محدود نیست و با توجه به مزیتهای گوناگونی که دارد به طور بسیار گسترده و در زمینههای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. کاربردهای مهم تراکت شامل موارد زیر است:
همزمانی عصر تبلیغات با پیشرفتهای تکنولوژی شاید این تصور را ایجاد کند که ابزارهای چاپی سادهای مثل تراکتها، دیگر همچون گذشته کارایی لازم را برای تبلیغات ندارند، اما با توجه به افزایش استفاده از آنها از سوی کسب و کارهای مختلف میتوان تا حدودی به نقش ارزشمند آنها در تبلیغات پی برد. به همین دلیل هم هست که طراحی و چاپ تراکت همیشه از جمله خدمات چاپی مورد توجه صاحبان کسب و کارها بوده است. استفاده از تراکت در تبلیغات چند دلیل عمده دارد:
چاپ تراکت عمدتاً به روش چاپ افست انجام میشود، استفاده از این روش چاپ با کیفیت بالا، هزینۀ کم و در تیراژ بالا را امکانپذیر میسازد. تراکت در اندازههای A4، A5،A6 ، B4، B5 و B6 و بر روی کاغذ تحریر یا گلاسه و در دو شکل یکرو و دو رو و در طرح سیاه و سفید یا رنگی چاپ میشود.
نوشته شده توسط : الهام رحیمی
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.