@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

تمام آنچه که باید درباره فرایند چاپ دانست

1399/09/10 در ساعت 12:15:00

ساده‌ترین اشکال چاپ از صدها سال پیش وجود داشته‌اند، اما امروزه چندین نوع چاپ متفاوت با فرآیندهای متفاوت وجود دارد که به لطف پیشرفت فناوری بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از گذشته انجام می‌شوند. چاپ‌های گوناگون در فرآیندهای متفاوت از هم و با دستگاه‌ها و تجهیزات خاص و برای مقاصد مختلفی به کار می‌روند،

تمام آنچه که باید درباره فرایند چاپ دانست

در حال حاضر بسیار گفته و شنیده می‌‌شود که موفقیت بسیاری از کسب و کارها تا حدود زیادی به صنعت چاپ وابسته است. دلیل اصلی این گفته هم این‌طور عنوان می‌شود که صنعت چاپ تأثیر غیرقابل انکاری در حوزۀ تبلیغات و بازاریابی و به ‌تبع آن در کسب و کارهای مختلف دارد. چاپ به روش‌های مختلفی از جمله افست و دیجیتال که از پرکاربردترین این روش‌هاست انجام می‌گیرد. اما آنچه که کاملاً روشن است این مسئله است که به طور کلی فرآیند چاپ جدای از اینکه چاپ به چه روشی انجام گیرد، دارای مراحل مشخصی است. البته باید این نکته را به خاطر داشت که هر چه صنعت چاپ به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است، برخی از مراحل فرآیند چاپ کمرنگ‌تر و یا به طور کلی حذف شده‌اند؛ که خود این امر اثرات مثبتی بر افزایش سرعت کار و کاهش هزینه‌ها داشته است. با وجود همۀ این مسائل چاپ به هر روشی که انجام شود و مراحل آن با هر شکل، قاعده و سرعتی که برنامه‌ریزی شده باشند، اصل مهم این است که به درستی و با دقت تمام و توسط یک تیم کاملاً حرفه‌ای انجام پذیرد. در همین زمینه در مقالۀ پیش رو سعی شده است که برای آشنایی هر چه بیشتر با فرآیند چاپ و مراحل آن به خصوص در چاپ افست و دیجیتال، به طور مختصر به این موارد بپردازد.

 

 

روند انجام فرآیند چاپ به چه صورت است؟

ساده‌ترین اشکال چاپ از صدها سال پیش وجود داشته‌اند، اما امروزه چندین نوع چاپ متفاوت با فرآیندهای متفاوت وجود دارد که به لطف پیشرفت فناوری بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از گذشته انجام می‌شوند. چاپ‌های گوناگون در فرآیندهای متفاوت از هم و با دستگاه‌ها و تجهیزات خاص و برای مقاصد مختلفی به کار می‌روند، اما به طور کلی فرآیند چاپ شامل سه مرحلۀ کلی است که در ادامه آمده‌اند.

 

 

فرآیند چاپ چند مرحله دارد؟

  • مرحلۀ پیش از چاپ: این مرحله که نخستین گام در فرآیند چاپ به حساب می‌آید، به اصطلاح در صنعت چاپ و نشر به کلیۀ رویه‌ها و مراحلی اطلاق می‌شود که بین خلق یک طرح کلی برای چاپ و چاپ نهایی رخ می‌دهند. به عبارت دیگر این مرحله از چاپ شامل همۀ بخش‌ها و روندهای پیش از چاپ و انتقال طرح‌های مورد نظر بر روی سطوح چاپی مختلفی است که برای کار انتخاب شده‌اند. اما مرحلۀ پیش از چاپ نیز به مراحل فرعی‌ دیگری تقسیم می شود:
     
  • مرحلۀ طراحی: این بخش از کار فرآیند چاپ معمولاً توسط طراحان و گرافیست‌ها و با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی ادوبی همچون فتوشاپ، ایلاستریتور و غیره انجام می‌شود. فعالیت اصلی آن‌ها این است که تصاویر، متن‌ها و طرح‌های گرافیکی مختلف را بنا به درخواست مشتریان و براساس نوع کار که می‌تواند ساده یا پیچیده باشد با هم ترکیب می‌کنند. در نهایت خروجی این قسمت باید طراحی با کیفیت یک فایل چاپی باشد.
  • مرحلۀ آماده‌سازی: این قسمت از فرآیند چاپ هم ممکن است توسط طراحان و متخصصان این امر انجام پذیرد که غالباً شامل تعیین و جدا کردن رنگ‌های مورد نیاز و در کل تنظیم و آماده کردن فایل اصلی برای فرستادن به چاپخانه می‌باشد.  
  • مرحلۀ انتخاب نوع رابط چاپ: در برخی روش‌های چاپ رابط مخصوصی به کار گرفته می‌شود، به عنوان مثال در چاپ افست زینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش از فرآیند چاپ باید زینک، فیلم و … به دقت کنترل شوند، چرا که از مهم‌ترین مراحل پیش از چاپ است.

 

  • مرحلۀ چاپ: در این مرحله از فرآیند چاپ تمامی خدمات چاپی چه به صورت افست باشد، چه دیجیتال انجام می‌پذیرد. در واقع اصلی‌ترین مرحلۀ چاپ همین است و در آن فایل‌های طراحی شده در مرحلۀ قبل از طریق رابط‌های چاپ به سطوح چاپی مورد نظر انتقال می‌یابند. در شیوۀ چاپ مستقیم مانند چاپ دیجیتال این مرحله سرعت بیشتری دارد. این مرحله از کار چاپ بسته به نوع کار، حجم کار، نوع مادۀ چاپی، رنگ‌های انتخاب شده و نوع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد.
  • مرحلۀ پس از چاپ: این مرحله از فرآیند چاپ که به عنوان بخش نهایی تکمیلی کار چاپ است، بنا بر روش و نوع کار خود از بخش‌های جزئی‌تری تشکیل شده است. یعنی در این مرحله است که روکش‌هایی همچون سلفون، یو وی و غیره برای کار استفاده می‌شود و یا در مورد کارهایی که نیاز به برش و تا کردن‌های مخصوص است همگی در این مرحله انجام می‌گیرند. علاوه بر این‌ها صحافی کردن در شکل‌های گوناگون آن و یا چسب زدن نیز مربوط به این مرحله می‌شوند.

 

 

مراحل فرآیند چاپ در روش افست

 

 

  • مرحلۀ پیش از چاپ: در چاپ افست به عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌های چاپ، این مرحله شامل:
  • طراحی کردن سفارش که خود باید با توجه با نوع کار، چاپ و نوع رنگ‌هایی که می‌تواند در این روش به کار رود انجام گیرد.
  • انتخاب مادۀ چاپی مورد نظر که براساس اینکه کار کارت ویزیت، کاتالوگ، پاکت، پوستر، بنر، ساک و … باشد فرق می‌کند.
  • از دیگر این بخش‌ها می‌توان به قالب‌سازی اشاره کرد که برای کارهایی که نیاز برش و تا کردن مخصوص دارند انجام می‌گیرد، که معمولاً به همراه طراحی کار این قسمت‌ها هم طراحی می‌شوند.
     
  • مرحلۀ چاپ: روش کار در این بخش در فرآیند چاپ افست که لیتوگرافی نامیده می‌شود، به این ترتیب است که فایل‌های طراحی شده و آمادۀ چاپ از طریق صفحات آلیاژی مخصوصی به نام زینک یا پلیت و با توجه به چهار رنگ اصلی چاپ یعنی زرد، مشکی، ارغوانی و آبی فیروزه‌ای به سطوح چاپی انتخاب شده منتقل می‌شوند. در این قسمت باید به تعداد رنگ به کار رفته، زینک‌ها آماده و به واحد چاپخانه فرستاده می‌شوند.
  • مرحلۀ پس از چاپ: این بخش از کار مثل فرآیند کلی شامل روکش کردن، برش و تا، چسب زدن و صحافی کردن می‌باشد.

مراحل فرآیند چاپ در روش دیجیتال 

 

 

  • مرحلۀ پیش از چاپ: در چاپ دیجیتال نیز فرآیند چاپ با طراحی و تنظیم تصاویر و متن‌ها و فایل‌های دیجیتالی با کمک کامپیوتر آغاز می‌شود.
     
  • مرحلۀ چاپ: اصلی‌ترین تفاوت چاپ افست و دیجیتال در این مرحله است که تقریباً اکثر بخش‌ها در چاپ دیجیتال حذف شده و به همین دلیل است که چاپ دیجیتال با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. وظیفۀ این بخش این است که پس از هماهنگ کردن رنگ‌ها براساس اینکه چاپ دیجیتال با چه روشی انجام می‌گیرد یعنی لیزری، نوری، جوهرافشان، حرارتی و یا الکتروگرافی باشد دستگاه مخصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مثلاً در لیزری مارکرهای لیزری، در نوری شعاع‌های نوری و یا در روش الکتروگرافی تونر و یا جوهرهای مخصوص برای انتقال فایل چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
     
  • مرحلۀ پس از چاپ: این بخش از کار چاپ دیجیتال نیز که شامل روکش، برش دادن و دسته‌بندی و صحافی کردن است، غالباً با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد.

 

در نتیجۀ آنچه که در مورد فرآیند چاپ بیان شد باید توجه داشت که مراحل فرآیند چاپ همگی با دقت به این مسئله که سفارش مشتری از چه نوعی است و با چه روشی و در چه حجمی باید آماده شود از نظر تعداد و سرعت با هم فرق می‌کنند.

 

 

 

 

نوشته شده توسط : الهام رحیمی

 

بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چاپ سررسید

1401/10/26 در ساعت 12:33:36

نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.

چاپ سررسید

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

ارزش کاغذ در دنیای امروز

1401/06/17 در ساعت 14:03:16

کلمه کاغذ از واژه چینی کاکتز گرفته شد ( نام فارسی آن را رخنده یا پرزه است) انسان اولیه به تدریج که نیاز به تصویر کردن اشیاء ، یادداشت کردن وقایع و ارسال پیام های کتبی را درک کرد، اهمیت و ضرورت شیئی که بتواند بر روی آن اثر به جا ماندنی را ثبت کند، دریافته بود و همواره در راه دستیابی به آن تلاش می‌کرد

ارزش کاغذ در دنیای امروز
نظر جدید
0%