به مجموعه ای از اطلاعات جامع مورد نیاز یک محصول برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات، که توسط شرکت یا موسسه مربوط به آن محصول یا خدمات گردآوری شده، کاتالوگ می گویند. در کاتالوگ ریزترین جزئیات که ممکن است برای فروشنده یا واسط خریدار مورد نیاز باشد بیان شده است. بر این اساس می توان گفت که کاتالوگ کت
ابتدا به بیان کوتاهی از تاریخچه کاتالوگ می پردازیم:
اولین کاتالوگ در سال ۱۴۹۸ (قرن بیستم) در ونیز طراحی و به چاپ رسید. این کاتالوگ به صورت دست نویس و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی شده بود.
به مجموعه ای از اطلاعات جامع مورد نیاز یک محصول برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات، که توسط شرکت یا موسسه مربوط به آن محصول یا خدمات گردآوری شده، کاتالوگ می گویند. در کاتالوگ ریزترین جزئیات که ممکن است برای فروشنده یا واسط خریدار مورد نیاز باشد بیان شده است. بر این اساس می توان گفت که کاتالوگ کتابچه یا دفترچه جامع و کاملی است که به معرفی کسب و کار و محصول و خدماتی که ارائه می شود، می پردازد.
در واقع کاتالوگ برای اشخاصی که به عنوان رابط میان تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد، طراحی و تهیه می شود. این افراد خریداران عمده یا در واقع افرادی هستند که نقش فروشنده، مغازه دار و به طور کلی نقش واسط بین ارائه دهنده محصول/ خدمات و دریافت کننده محصول/ خدمات را ایفا می کنند.
کاتالوگ ها صرفاً برای واسطان، طراحی و تهیه می شود؛ از این رو تمام جزئیات مورد نیاز محصولات مثل انواع محصولات، سایز، رنگ، تعداد، ترکیبات، سال تولید، قیمت و … در آن وجود دارد. بر این اساس لزومی ندارد که این اطلاعات برای خریدار و مصرف کننده نیز قابل فهم و معنی دار باشد.
ضمن اینکه کاتالوگ نیز همچون بروشور یکی از ابزار قدرتمند تبلیغاتی است که در معرفی کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.
طراحی و چاپ کاتالوگ معمولاً گران تر است. به همین دلیل به تعداد محدود و تنها برای خریداران، فروشندگان عمده و به طور کلی واسطان میان تولیدکننده و مصرف کننده، تهیه و چاپ می شود. یکی دیگر از دلایل گرانتر شدن کاتالوگ ها، استفاده از کاغذهای ضخیمی است که حداقل وزن آن ها ۲۰۰ گرم می باشد. اندازه، سایز و تعداد برگ های هر کاتالوگ وابسته به نیاز و سلیقه های مختلف، متفاوت است و محدودیت و الگوی خاصی ندارد.
یکی از باورهای غلط در بین عموم آن است که کاتالوگ و بروشور را یکی می دانند و تنها افراد کمی هستند که به تفاوت این دو آگاه هستند. در ادامه به برخی از تفاوت های این دو ابزار گرافیکی اشاره می کنیم:
یک کاتالوگ خوب باید:
باید به خاطر داشت که برای تهیه عکس های کاتالوگ باید از طراح گرافیست و عکاس حرفه ای کمک گرفت. یا اینکه از وبسایت ها و مراجع معتبر خرید عکس باکیفیت بالا مثل شاتر استوک ، آی استوک ، عکس ها و گرافیک ریور و … استفاده کرد.
شاید با خود بگویید “خب! با یک گوشی موبایل نیز می توان عکس گرفت. چه لزومی به صرف هزینه است.” اما نباید فراموش کرد که عکس های تبلیغاتی حرفه ای، حاوی کیفیت، نور و ترکیب بندی هستند که تنها یک عکاس تبلیغاتی از پس آن بر می آید. بدیهی است که انتخاب عکس مناسب و با کیفیت در اعتبار بخشی به کسب و کار شما اهمیت چشم گیری دارد.
کاتالوگ دیجیتال نوعی مدیا یا رسانه است که کلیه مراحل طراحی، چاپ و توزیع در بستر فضای الکترونیکی و تکنولوژی های نوین الکترونیک مثل: کامپیوتر، اینترنت و موبایل صورت می گیرد. در واقع با توتجه به دانش و تکنولوژی امروزی طراحی کاتالوگ دیجیتال توانسته است جایگاه مناسبی در توسعه کسب و کار اشخاص حقیقی و حقوقی بیابد.
امتیازی که کاتالوگ الکترونیکی نسبت به نسخه های چاپی خود دارد این است که در کاتالوگ دیجیتال مشتری این امکان را دارد که در هر زمان و هر مکان به صورت آنلاین به اطلاعات مندرج در این کاتالوگ دسترسی داشته باشد. این ویژگی متمایز کاتالوگ دیجیتال بسیار ارزشمند است چراکه این روزها مشتریان آگاه و آنلاین هستند و کاربردهای مختلف تکنولوژی های دیجیتال را می دانند. این دانش به چگونگی انتخاب و خرید محصولات به صورت آنلاین کمک شایانی می کند.
ضمن اینکه در طراحی کاتالوگ دیجیتال، دست طراحان برای خلاقیت و طراحی خلاقانه باز است و می توانند از مدیا های مختلف استفاده کنند. نکته قابل توجه دیگر در کاتالوگ دیجیتال توجیه اقتصادی آن است. چراکه طراحی، تکثیر و انتشار کاتالوگ دیجیتال به طور قابل ملاحضه ای هزینه ها را کاهش می دهد و این در صورتی است که قابلیت دسترسی آن برای افراد و مخاطبان بیشتری است.
نوشته شده توسط : الهام رحیمی
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
نحوه چاپ سررسید سفارشی : تمام مراحل به صورت اختصاصی برای شرکت سفارش دهنده طراحی و چاپ می شود و به علاوه طراحی و نحوه چاپ سررسید سفارشی به نوع کسب و کار و محیط کار و …. نیز بستگی دارد.
حتما تا کنون بارها به این فکر کردهاید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کردهاید که چرا همه کارتها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟
کلمه کاغذ از واژه چینی کاکتز گرفته شد ( نام فارسی آن را رخنده یا پرزه است) انسان اولیه به تدریج که نیاز به تصویر کردن اشیاء ، یادداشت کردن وقایع و ارسال پیام های کتبی را درک کرد، اهمیت و ضرورت شیئی که بتواند بر روی آن اثر به جا ماندنی را ثبت کند، دریافته بود و همواره در راه دستیابی به آن تلاش میکرد