@tolouprint

@tolouprint

09352165009

۰۹۱۵۳۵۳۲۳۶۲

منو دسترسی

مهم‌ترین نکات در طراحی و چاپ پاکت

1399/09/23 در ساعت 12:00:00

چاپ پاکت برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. استفاده از انواع پاکت در ابعاد و شکل‌های مختلف متداول است. شکل رسمی و تبلیغاتی آن‌که بسیار هم کاربرد دارد، دارای مشخصات خاصی است و عمدۀ طراحی و چاپ پاکت در مراکز چاپ مربوط به این نوع است.

مهم‌ترین نکات در طراحی و چاپ پاکت

پاکت‌ها بیشتر از یک تکه کاغذ سادۀ تا شده هستند که برای محصور کردن اسناد مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها نقشی بسیار بزرگ‌تر از این را بازی می‌کنند؛ شاید عجیب به نظر برسد، اما پاکت‌های نامه رابطۀ بزرگی بین دو نفر، چه تجاری و چه شخصی ایجاد می‌کنند و این قدرت را دارند که فردی را تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل هم هست که آن‌ها را بخش مهمی از سیستم ارتباطات برمی‌شمارند. در دنیای تبلیغات و بازاریابی نیز از این مزیت پاکت‌ها برای تبلیغ و هویت بخشیدن به یک سازمان و یا کسب و کار استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر از پاکت به عنوان رسانه‌ای برای انتقال پیام‌های مهم بهره می‌گیرند. محتوی پاکت هر چه که باشد اعم از یک نامۀ اداری و یا تجاری، یک اعلان مهم و یا یک کارت تبریک، یک پاکت تجاری و تبلیغاتی می‌تواند فرصتی مغتنم برای ایجاد آگاهی دربارۀ یک برند خاص باشد. بر همین اساس در طراحی و چاپ پاکت باید اصولی رعایت شود، تا نتیجه‌ای مثبت و ثمربخش حاصل شود. در این مطلب چاپ پاکت و مسائل مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

 

پاکت در اصل واژه‌ای فرانسوی است و در فارسی به محفظه‌ای برای کاغذ نامه گفته می‌شود. به طور دقیق‌تر یک پاکت یک کالای بسته‌بندی معمولی است که معمولاً از جنس نازک و مسطحی تشکیل شده است و برای محافظت و ارسال اشیائی همچون نامه، کارت و امثال این‌ها طراحی شده است. شاید بتوان گفت که چاپ پاکت یکی از پرسابقه‌ترین خدمات انجام شده توسط مراکز چاپ و چاپخانه‌ها می‌باشد. مورخان بر این باورند که اولین پاکت در چین باستان ساخته شده است و برای تضمین حریم خصوصی مکاتبات سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، آن پاکت‌های اولیه ابداً شبیه آنچه امروزه به عنوان پاکت مرسوم است نیستند؛ آن‌ها از گل رس و به شکل یکی کره ساخته می‌شدندکه پیام در درون آن‌ها قرار می‌گرفت و مهر و موم می‌شد و در نهایت برای خواندن پیام، آن‌ها را می‌شکستند. اما گونۀ پاکت‌های سنتی که تا حدودی شبیه نوع مرسوم امروزی بودند، دست‌ساز و از تا کردن یک ورقۀ کاغذ از چهار طرف آن تولید می‌شده‌اند.

 

 

پاکت کاربردهای مختلف اداری، تجاری، تبلیغاتی و … دارد

چاپ پاکت برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. استفاده از انواع پاکت در ابعاد و شکل‌های مختلف متداول است. شکل رسمی و تبلیغاتی آن‌که بسیار هم کاربرد دارد، دارای مشخصات خاصی است و عمدۀ طراحی و چاپ پاکت در مراکز چاپ مربوط به این نوع است. به طور کلی طراحی و چاپ پاکت برای مقاصد زیر انجام می‌شود:

  • استفاده از پاکت برای نامه‌نگاری شخصی، اداری و …
  • استفاده از انواع پاکت‌های پستی برای ارسال کالای سبک و قابل‌حمل
  • استفاده از پاکت‌های سایز بزرگ برای ارسال مدارک
  • برای ارسال کاتالوگ و بروشور
  • پاکت مخصوص سی دی
  • برای فرستادن لیست قیمت
  • استفاده برای ارسال قراردادها
  • برای ارسال فاکتور
  • چاپ پاکت مخصوص برای ارسال انواع کارت اعم از دعوت، پستال، تبریک و …
  • برای فرستادن هدایای نقدی و تبلیغاتی
  • چاپ پاکت‌های بسیار بزرگ برای ارسال کتاب، سررسید و …

 

پاکت در انواع گوناگونی طراحی و چاپ می‌شود

چاپ پاکت در شکل‌ها، رنگ‌ها، ابعاد و جنس‌های مختلف صورت می‌گیرد. اما اصولاً پاکت‌ها براساس اندازه و نوع مصرفی که دارند به سه دستۀ مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • پاکت ملخی: رایج‌ترین و ساده‌ترین نوع پاکت، پاکت نامه یا به اصطلاح پاکت ملخی و یا پالتویی است. ابعاد این نوع پاکت ۲۲ در ۱۱ سانتی‌متر است و معمولاً دارای درب از طول و به شکل لبه صاف، لبه‌گرد، لبه تیز، لبه ذوزنقه هستند. برای چاپ این‌گونه پاکت‌ها از انواع کاغذ و مقوا مانند تحریر، گلاسه، کاهی و … استفاده می‌شود. چاپ پاکت ملخی در مواردی به صورت رنگی هم امکان‌پذیر است. در طراحی پاکت ملخی غالباً لوگو و اطلاعات تماس اداره، شرکت، سازمان یا مؤسسۀ مربوطه در پشت پاکت و در مواردی لوگو بر روی درب نیز درج می‌شود.

 

 

  • پاکت A4: این دسته از پاکت‌ها هم به همراه ست اداری و هم به صورت جداگانه چاپ می‌شوند. سایز پاکت A4 31 در ۲۳ و یا ۲۱ در ۲۹.۷ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. این پاکت درب از بالا یا روی عرض دارد و به طور معمول به شکل لبه صاف یا گرد طراحی می‌شود. از جنس‌های مختلفی هم برای چاپ آن‌ها استفاده می‌شود. از این گونه پاکت‌ها معمولاً در سازمان‌ها، شرکت‌ها و … و برای ارسال کاتالوگ، قرارداد، فاکتور و مواردی دیگر استفاده می‌شود.

 

 

  • پاکت A5: پاکت A5  شبیه پاکتA4  است. سایز استاندارد این پاکت ۲۲ در ۱۶ سانتی‌متر می‌باشد و امکان چاپ آن در جنس‌های مختلف و به شکل رنگی هست. درب این پاکت از بالا و یا کنار و به شکل لبه صاف یا گرد طراحی می‌شود.

 

انواع پاکت‌های دیگری نیز چاپ می‌شود که البته موارد مصرف آن‌ها زیاد نیست، از جملۀ آن‌ها پاکت نامه ژاپنی که سایز آن تقریباً مشابه پاکت نامه معمولی است اما با این تفاوت که درب آن از عرض طراحی می‌شود. همچنین نوع دیگری پاکت به نام پاکتA3 چاپ می‌شود که سایز بزرگی دارد و برای ارسال کتاب، سررسید، مدارک و … غالباً از آن‌ها استفاده می‌شود. پاکت‌های مخصوص سی دی هم  هستند، که در بعضی موارد به همراه ست اداری چاپ می‌شوند. از آنجایی که چاپ پاکت قابلیت سفارشی‌سازی را دارد، انواع گوناگون دیگری از آن در طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلف و براساس درخواست تولید می‌شود.

 

 

نکات مهمی در طراحی و چاپ پاکت باید رعایت شود

  • جای لوگو، شعار تبلیغاتی و اطلاعات تماس باید به درستی بر روی پاکت تعیین شود.
  • رنگ مورداستفاده باید طیف رنگی مناسبی باشد و براساس رنگ لوگو، نوع فعالیت و زمینۀ کاری و روش چاپ تعیین شود.
  • چنانچه قرار است از تصویر و طرح‌های گرافیکی بر روی پاکت استفاده شود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
  • فونت به کار رفته در نوشتار روی پاکت مهم است و باید فونتی خوانا و در اندازه‌های استاندارد ۹ تا ۱۲ باشد.
  • طراحی و چاپ پاکت ممکن است به شکل یکرو و یا دو رو انجام شود، یعنی طرح ممکن است روی پاکت، پشت پاکت، درب پاکت و یا در دو طرف چاپ شود.
  • سعی شود که ابعاد پاکت منطبق با ابعاد استاندارد باشد.
  • در بعضی موارد با توجه به اندازه و نوع پاکت از روش‌های تکمیلی روکش سلفون و یو وی، لوگو برجسته، برش خاص و … می‌توان استفاده کرد.

 

چاپ پاکت به دو روش افست و دیجیتال امکان‌پذیر است

  • چاپ پاکت به روش چاپ افست: از روش افست می‌توان برای چاپ پاکت به شکل چهار رنگ و یا رنگ ترکیبی استفاده کرد. همچنین هیچ‌گونه محدودیتی در مورد چاپ بر روی اجزای مختلف پاکت وجود ندارد. کیفیت بالا، چاپ در تیراژ بالا، سفارشی‌سازی، هزینۀ کاملاً به‌صرفه برای تیراژ بالا از مزیت‌های چاپ پاکت به روش افست است.
  • چاپ پاکت به روش چاپ دیجیتال: چاپ دیجیتال یا فوری برای چاپ پاکت در تعداد کم به‌صرفه است. با استفاده از این روش زمان آماده شدن سفارش بسیار کوتاه است. پاکت‌های تولید شده با این روش از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

هزینۀ چاپ پاکت براساس شکل پاکت، اندازه، رنگ، نوع جنس به کار رفته، نوع طراحی، روش تکمیلی به کار رفته و روش چاپ کاربردی متفاوت است.

 

 

نوشته شده توسط : الهام رحیمی

 

 

 

بازاریابی چاپی

1402/03/27 در ساعت 14:31:19

بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.

بازاریابی چاپی

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

1402/03/16 در ساعت 13:18:44

به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارن؟؟

تغییرات صنعت چاپ در ایران

1402/02/16 در ساعت 14:10:12

صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود می‌شود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوری‌های چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کم‌تیراژ است که نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را در ماشین‌آلات چاپ گاس می‌توان دید.

تغییرات صنعت چاپ در ایران

رنگ های حساس در چاپ افست

1402/01/29 در ساعت 14:55:46

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.

رنگ های حساس در چاپ افست

چرا کارت ویزیت ها اندازه استاندارد دارند؟؟

1401/06/19 در ساعت 14:27:43

حتما تا کنون بارها به این فکر کرده‌اید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا همه کارت‌ها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟

چاپ دو ورقی

1401/06/12 در ساعت 15:09:01

منظور از ورقي ابعاد ورودی دستگاه است.و اين ابعاد ورودی در دستگاه هاي مختلف فرق دارد که در زير مطالعه می کنید. چاپ ورقی فقط براي چاپ افست است و در چاپ رول از کلمه ورقي براي اندازه دستگاه استفاده نمي شود.

چاپ دو ورقی
نظر جدید
0%