پاکتها بیشتر از یک تکه کاغذ سادۀ تا شده هستند که برای محصور کردن اسناد مورداستفاده قرار میگیرند. آنها نقشی بسیار بزرگتر از این را بازی میکنند؛ شاید عجیب به نظر برسد، اما پاکتهای نامه رابطۀ بزرگی بین دو نفر، چه تجاری و چه شخصی ایجاد میکنند و این قدرت را دارند که فردی را تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل هم هست که آنها را بخش مهمی از سیستم ارتباطات برمیشمارند. در دنیای تبلیغات و بازاریابی نیز از این مزیت پاکتها برای تبلیغ و هویت بخشیدن به یک سازمان و یا کسب و کار استفاده میکنند؛ به عبارت دیگر از پاکت به عنوان رسانهای برای انتقال پیامهای مهم بهره میگیرند. محتوی پاکت هر چه که باشد اعم از یک نامۀ اداری و یا تجاری، یک اعلان مهم و یا یک کارت تبریک، یک پاکت تجاری و تبلیغاتی میتواند فرصتی مغتنم برای ایجاد آگاهی دربارۀ یک برند خاص باشد. بر همین اساس در طراحی و چاپ پاکت باید اصولی رعایت شود، تا نتیجهای مثبت و ثمربخش حاصل شود. در این مطلب چاپ پاکت و مسائل مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفتهاند.
پاکت در اصل واژهای فرانسوی است و در فارسی به محفظهای برای کاغذ نامه گفته میشود. به طور دقیقتر یک پاکت یک کالای بستهبندی معمولی است که معمولاً از جنس نازک و مسطحی تشکیل شده است و برای محافظت و ارسال اشیائی همچون نامه، کارت و امثال اینها طراحی شده است. شاید بتوان گفت که چاپ پاکت یکی از پرسابقهترین خدمات انجام شده توسط مراکز چاپ و چاپخانهها میباشد. مورخان بر این باورند که اولین پاکت در چین باستان ساخته شده است و برای تضمین حریم خصوصی مکاتبات سلطنتی مورد استفاده قرار میگرفت. با این حال، آن پاکتهای اولیه ابداً شبیه آنچه امروزه به عنوان پاکت مرسوم است نیستند؛ آنها از گل رس و به شکل یکی کره ساخته میشدندکه پیام در درون آنها قرار میگرفت و مهر و موم میشد و در نهایت برای خواندن پیام، آنها را میشکستند. اما گونۀ پاکتهای سنتی که تا حدودی شبیه نوع مرسوم امروزی بودند، دستساز و از تا کردن یک ورقۀ کاغذ از چهار طرف آن تولید میشدهاند.
چاپ پاکت برای اهداف مختلفی انجام میشود. استفاده از انواع پاکت در ابعاد و شکلهای مختلف متداول است. شکل رسمی و تبلیغاتی آنکه بسیار هم کاربرد دارد، دارای مشخصات خاصی است و عمدۀ طراحی و چاپ پاکت در مراکز چاپ مربوط به این نوع است. به طور کلی طراحی و چاپ پاکت برای مقاصد زیر انجام میشود:
چاپ پاکت در شکلها، رنگها، ابعاد و جنسهای مختلف صورت میگیرد. اما اصولاً پاکتها براساس اندازه و نوع مصرفی که دارند به سه دستۀ مختلف تقسیمبندی میشوند:
انواع پاکتهای دیگری نیز چاپ میشود که البته موارد مصرف آنها زیاد نیست، از جملۀ آنها پاکت نامه ژاپنی که سایز آن تقریباً مشابه پاکت نامه معمولی است اما با این تفاوت که درب آن از عرض طراحی میشود. همچنین نوع دیگری پاکت به نام پاکتA3 چاپ میشود که سایز بزرگی دارد و برای ارسال کتاب، سررسید، مدارک و … غالباً از آنها استفاده میشود. پاکتهای مخصوص سی دی هم هستند، که در بعضی موارد به همراه ست اداری چاپ میشوند. از آنجایی که چاپ پاکت قابلیت سفارشیسازی را دارد، انواع گوناگون دیگری از آن در طرحها، رنگها و جنسهای مختلف و براساس درخواست تولید میشود.
هزینۀ چاپ پاکت براساس شکل پاکت، اندازه، رنگ، نوع جنس به کار رفته، نوع طراحی، روش تکمیلی به کار رفته و روش چاپ کاربردی متفاوت است.
نوشته شده توسط : الهام رحیمی
بازاریابی چاپی می تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات ملموسی درباره شرکت یا محصول خود در اختیار آن ها قرار دهید.
به طور کلی، بروشور و کاتالوگ، اطلاعاتی در مورد یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن ارائه میدهند. اما تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟
صنعت چاپ جهان آن طور که در ایران وانمود میشود نشر را کنار نگذاشته بلکه در حال تبدیل فناوریهای چاپ انبوه به خدمتگزارانی برای بازار سفارشات کمتیراژ است که نمونههایی از این فناوریها را در ماشینآلات چاپ گاس میتوان دید.
شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که باید نسبت به آن شناخت داشته باشد، زیرا چاپ خوب بازتابی از یک طراحی خوب واصولی است.
حتما تا کنون بارها به این فکر کردهاید که برای تبلیغ کسب و کار خود کارت ویزیت چاپ کنید. اما آیا از سایز طراحی کارت ویزیت و ابعاد استاندارد آن اطلاع دارید؟ آیا تا کنون به این فکر کردهاید که چرا همه کارتها سایز و اندازه یکسانی دارند و ابعاد کارت ویزیت چرا اهمیت دارد؟